Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Do svatého Martina se vínem nikdo nechlubí

  14:01aktualizováno  14:01
Nové beaujolais zná celý svět, ale co moravské svatomartinské či pofrancouzštělé nouveau? "Vinaři na Moravě určitě všichni. Do jedenáctého listopadu, tedy do svátku svatého Martina, si nikdo letošním vínem nepřiťukne," vysvětluje Tomáš Beseda z Národní banky vín.

Nejde o nic jiného než zapomenutou a posléze tajně udržovanou tradici, kterou lidem moravští vinaři začali připomínat v průběhu devadesátých let.

Zvláštní příloha
VÍNO 2003

Podle staré tradice právě na svatého Martina zašel majitel vinic za svým vinařem, aby se mu pochlubil novým vínem. Podle něho se pak rozhodl, zda bude vinařových služeb využívat i další rok. Právě přiťuknutí sloužilo jako stvrzení dohody.

Ať už mladé moravské putuje do obchodů a vinoték pod názvem Svatomartinské či Moravavíno Nouveau, rok od roku se ho prodá více.

"Snažíme se lidi i obchodníky přesvědčit, že mladé víno má něco do sebe. Prodáme řádově tisíce lahví," říká Jaroslav Hlaváč z Vína Mikulov.

Spolu s vinnými sklepy ve Valticích a Znovínem Znojmo dodávají Moravavíno Nouveau. Všechny tři firmy tvrdí, že prodej mladého vína vylepšuje jejich celkový prodej jen o minimum. Přesto těch, kteří mladé víno prodávají, rok od roku pomalu přibývá.

Moravští doplácejí na nejednotnost. Nejenže se mezi sebou nemohou dohodnout na společném názvu, ale ani na jednotném termínu jeho otevírání. V tom Moravu stále na celé čáře porážejí Francouzi. - více o letošním Beaujolais Nouveau zde

Le beaujolais nouveau est arrivé

Na první sudy vína z nového ročníku čekávali lidé s napětím jistě i dříve. Opravdová horečka ale vypukla teprve poté, co jeden z vinařů kraje Beaujolais přišel před čtyřmi desítkami let s nápadem uvádění nového vína na trh.

Díky tomu se množství prodaného mladého vína znásobilo padesáti. Někteří lidé celou záležitost s novým "božolé" považují za zbytečný humbuk, kvůli němuž se bezvýznamným průměrným a podprůměrným vinařům z této oblasti podaří za velmi dobré ceny prodat víno, které by jinak stěží našlo odbytiště.

Faktem ale je, že v deseti zdejších crus a zpravidla i v osmatřiceti zdejších obcích (vína se prodávají pod označením Beaujolais Villages appelatation, případně Beuajolais Villages... plus název vesnice) se dají koupit velmi dobrá vína.

Vůně a chuti se rok od roku mohou v drobných nuancích lišit, ale vždy by se v dobrém "božolském" měla dát vycítit chuť třešní a hořké čokolády.

Proč to tak je, je malou záhadou. Nicméně, rodí se v symbióze zdejší žulovité půdy, odrůdy gamay, které se nikde jinde nedaří tak dobře, jako zde a technologii výroby. Většina zdejších výrobců používá stejnou, tedy kvašení celých bobulí.
Radek Pecák, autor je spolupracovníkem iDNES

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.