Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dobeš chce rychleji skoncovat s billboardy u silnic. Zmizí do pěti let

  11:23aktualizováno  11:23
Ministerstvo dopravy přitvrzuje ve své snaze zbavit se billboardů u silnic, které svádějí pozornost řidičů mimo vozovku. Do vlády resort předloží novelu, která počítá s úplným zákazem billboardů od roku 2017. A to i přesto, že některé smlouvy reklamních firem platí déle.

Ilustrační foto | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Ministerstvo dopravy se snaží odstranit nebezpečné reklamní poutače od silnic a dálnic poněkolikáté. Tentokrát to prý vyjde a bude to natrvalo. Konec má přijít za pět let, výjimku dostanou jen benzinky či motely.

Na schůzi vlády v nejbližších dnech zamíří novela zákona o pozemních komunikacích, která do pěti let od její platnosti úplně zakáže mimo města a vesnice umisťování billboardů v nejbližším okolí silnic a dálnic. Dosud byl problém v tom, že úřady vydaly povolení reklamním firmám třeba na dvacet let dopředu.

Ministerstvo dopravy ujišťuje, že i to nový zákon vyřeší - platnost povolení prostě paušálně omezí. "Předpokládám, že novela začne platit od poloviny příštího roku, pak by billboardy od silnic zmizely nejpozději v roce 2017. A to platí i pro ty, u nichž je povolení vydáno na delší dobu," říká Jan Skovajsa z ministerstva dopravy.

90 procent nebezpečných reklam

Podle nového zákona budou muset zmizet veškeré reklamy ve vzdálenosti do 250 metrů od rychlostních silnic a dálnic. Zákaz se bude týkat také silnic I. třídy, u nich však zdaleka není tolik poutačů.

"Ponecháváme pouze možnost povolit poutače provozoven, které se nacházejí v blízkosti silnice," říká Skovajsa. To se týká například benzinek, motelů nebo restaurací. U jejich reklam však ministerstvo zavede přísný povolovací režim a platnost povolení bude omezena na pět let.

V Česku je nyní přibližně 20 tisíc billboardů, zhruba pětina z nich se nachází právě kolem dálnic a rychlostních silnic. Jejich správce, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), si zmapoval, zda jsou tyto billboardy potenciálně nebezpečné.

"Až devadesát procent jich nesplňuje základní bezpečnostní normy, nejsou například v dostatečné vzdálenosti od silnice nebo je neoddělují svodidla," říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. V 90. letech, kdy většina reklamních ploch vznikla, povolovaly předpisy stavět billboardy téměř kdekoliv. Dnes žadatel potřebuje posvěcení ministerstev dopravy a vnitra, která působení billboardu na bezpečnost řidičů posuzují.

"Většina dodnes stojících ploch pravidlům odporuje, nemůžeme s tím ale nic dělat, protože podle tehdejších pravidel byly postaveny správně," říká Jan Skovajsa.

Pryč s billboardy? Evergreen

Dostat billboardy od silnic se v posledních letech pokoušel snad každý ministr dopravy. Naposledy v březnu chtělo ministerstvo zakázat 470 nebezpečných reklam u dálnice D1, jeho výzvu však mohli provozovatelé beztrestně ignorovat.

Nyní se úřady dušují, že plochy začnou v příštím roce mizet ve velkém. "Od dálnice D1 to bude 40 billboardů, od rychlostních silnic ve Středočeském kraji dalších 150," vyčísluje Vápeníková.

Umisťovat billboardy u dálnic je v mnoha evropských zemích zakázáno už léta. A například v Německu platí úplný zákaz reklamy podél všech typů komunikací.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.