Dobré fotografie lze udělat i z méně kvalitních negativů

O své obrázky se nemusí obávat fotoamatéři, jimž se při dovolené nepodařilo správně nastavit clonu na svém fotoaparátu. Většina velkých laboratoří i minilabů je totiž schopna zvládnout ve výborné kvalitě i zakázky z chybně exponovaných filmů. Potvrdil to test MF DNES ve čtyřiatřiceti minilabech a sběrnách ve všech krajských městech. Je tedy především na zákazníkovi, aby se nenechal odbýt otřepanou formulkou, že z nesprávně nafoceného filmu se zázraky dělat nedají.

PŘEHLED HODNOCENÍ JEDNOTLIVÝCH FOTOLABŮ NAJDETE ZDE

"Správně seřízený stroj v minilabu umí bezvadnou fotografii i z negativu, který jsme úmyslně přeexponovali nebo podexponovali," potvrzuje Antonín Vajčner, vedoucí zkušební laboratoře Výzkumného ústavu zvukové, obrazové a reprodukční techniky (VUZORT) v Praze, kde se uskutečnilo vlastní měření a hodnocení zakázek. Chyby v nastavení clony při nafocení filmu volila laboratoř takové, jaké jsou běžné u levnějších kompaktních fotoaparátů. Ze čtyřiatřiceti testovaných provozoven jich pětadvacet uspělo výborně nebo velmi dobře. Doporučení si zaslouží i dalších osm, označených jako dobré. Přesto ani nejhorší z testovaných, pražské E-Foto, nekleslo pod hranici pro nevyhovující. "Výsledky E-Fota svědčí o nezodpovědné práci. Když dala obsluha z ruky tak barevně odchylné snímky, dá se předpokládat, že bude nekvalitně pracovat pořád," komentuje výsledky Antonín Vajčner. Někdejší Q-Foto, které patřilo podle předchozích srovnávacích testů k těm lepším, přešlo minulý měsíc jako E-Foto od kontroly Agfy ke Kodaku, a jak se zdá, nový start podcenilo. Prezentovalo se poškrábaným negativem po celé délce i největšími barevnými odchylkami na fotografiích.

Nejdůležitější je negativ

Vyvolání filmu je klíčovým momentem při posuzování kvality zpracování fotografické zakázky. I proto mu zkušebna přiřadila v celkovém hodnocení větší váhu než ostatním údajům. Právě zpracování a čistota negativu zásadně ovlivnily výsledky testu. Poškození nebo ztráta negativu už nedává šanci na pozdější nápravu. "Když má člověk dobrý negativ, může fotky tónované do žluta, modra nebo fialova odmítnout a zakázku předat konkurenci," radí Antonín Vajčner, aby se zákazník nebál reklamovat nekvalitní fotografie. Nejhůře zpracovali negativ ve Fotolabu obchodního domu Prior v Jihlavě. Laboratoř sice neúčtovala vyvolání a vrátila film s omluvným dopisem, ale zato s nesmazatelnými skvrnami. "Domnívám se, že to zavinila sraženina v lázni chemikálií. Něco podobného se ale přihodí zcela výjimečně," kál se brněnský laborant Rostislav Sláma, i když ještě nevěděl, že se chyby laboratoř dopustila na testovací zakázce. Vítězství minilabu FFF z pražské Malé Strany je podle Antonína Vajčnera zcela zasloužené. "Film, který jim byl předán, zpracovali dokonale. " Na protějším pólu v hodnocení testu skončily také dva minilaby, které nezvětšily všechny zadané fotografie. Ve Photo Sládek ve Zlíně si netroufli na snímek s umělým osvětlením, Foto Video z Ostravy zase vynechalo záběr z podexponovaného negativu.

Posun v kvalitě

Kvalita snímků je v porovnání s podobným testem MF DNES, který proběhl před čtyřmi lety, lepší. "Příjemně mě překvapilo, že velmi dobře dopadla čistota fotografií, na rozdíl od předchozích testů, v nichž byly fotky poškrábané, ohmatané a s polámanými rohy," hodnotí Antonín Vajčner. "Stejné chyby jako v minulosti se však objevují u negativů, jsou poškrábané nebo poškozené od chemikálií." Provozovny pod kontrolou značek Eurofoto, Agfa, Kodak, Fuji, Konica nebo Fotolab končí v testech obvykle ve dvou nejvyšších skupinách. Na horní příčky žebříčku kvality stále častěji dosahují i soukromé provozovny, v nichž si personál sám kontroluje nastavení strojů i složení chemikálií. Z těch špatně dopadlo Foto Kraváček v Olomouci. Překvapivě vysoko skončily v testu levné sběrny v drogeriích a obchodních domech. Většinou však tyto provozovny nedodržely termíny.

Jak se testovalo

K testování posloužilo 34 kinofilmů Equicolor s citlivostí 100 ISO s 12 obrázky. Jde o nejprodávanější film na tuzemském trhu za dostupnou cenu. Protože však není vyloženě špičkové kvality, jeho zpracování vyžaduje více pozornosti. Na film ve zkušebně VUZORT nafotili modelovou testovací scénu s prvky (viz obr. vpravo nahoře), podle kterých se dá zjistit kvalita zpracování zakázky. Jeden snímek byl naexponovaný správně, druhý byl přeexponovaný o tři clony, třetí podexponovaný o dvě clony. Čtvrtý záběr ve zkušebně nafotili s umělým osvětlením, které měly minilaby odstranit. Jako pátý záběr použila zkušebna šedou testovací tabulku, podle které se měří technické hodnoty. Při hodnocení laboratoř VUZORT zkoumala způsob balení negativu i fotografií, čistotu negativu (s třikrát větší důležitostí než u ostatních zjištěných hodnot), jeho technické parametry, čistotu a ostrost fotografií, jejich kvalitu a především barevné zkreslení.


TEST DNES je nezávislá příloha pro spotřebitele financovaná z rozpočtu redakce MF DNES * Redakčně testované zboží nakupuje v běžné obchodní síti * K testování nepřijímá vzorky od výrobců nebo dovozců * Testy výrobků jsou zpracovávány v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách * Testované zboží navíc posuzuje tým nezávislých odborníků * Odborníci pověření vedením testu v laboratořích nejsou závislí na výrobcích ani prodejcích * Testy ze zahraničních spotřebitelských časopisů TEST DNES publikuje pouze s výslovným souhlasem jednotlivých vydavatelů a pouze v případech, kdy více než polovina testovaných vzorků je zastoupena i na českém trhu * Příloha rovněž zveřejňuje výsledky šetření státních orgánů * Články v příloze neobsahují placenou inzerci, nejsou ovlivněny výrobci ani žádnými finančními zájmy * Uveřejněné materiály nesmějí být reprodukovány bez souhlasu redakce * Výsledky testů nesmějí být použity bez souhlasu redakce ke komerčním účelům * Starší i nové testy z této přílohy lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese http://www.idnes.cz/test.

Doporučení pro výběr

* nebát se reklamovat poškozené nebo barevně znehodnocené fotografie
* porovnat zkušenosti vlastní i známých podle předchozích zakázek
* nejjistější je nechat zpracovat film v síti kontrolovaných minilabů
* vyšší cena nemusí vždy znamenat vyšší kvalitu
* nevolit jen podle avizované nízké ceny za fotografii nebo vyvolání negativu a obě tyto částky přepočítat podle počtu snímků vlastního filmu
(jhd)

O testu

* ve všech krajských městech bylo vybráno 34 minilabů a sběren z více než čtyř set provozoven
* měření a hodnocení provedla zkušební a kalibrační laboratoř VUZORT v Praze
* test hradila redakce ze svého rozpočtu