INFOGRAFIKA:
JAK VYPADÁ AIRBUS UVNITŘ
VELKÁ FOTOGALERIE ZDE
Není to první zpoždění, se kterým se evropský výrobce letadel potýká. Skluz hlásil už loni v červnu, kdy se počítalo s prodlevou dvou až šesti měsíců (více zde).
Další zpoždění na dodávku stroje, který je vysoký jako sedmipodlažní budova a dlouhý jako tři čtvrtiny fotbalového hřiště, firma hlásila loni na podzim. - více zde
Firma uvedla, že opoždění nejspíš ovlivní její hospodářské výsledky v letech 2007 až 2010. Vývoj superjumba přišel na 12 miliard eur. Podle firmy je třeba prodat 250 až 300 strojů, aby se náklady pokryly.
Problémy s produkcí ovlivní i další objednávky. Podle firmy se dodávky v letech 2007 budou muset omezit na devět strojů namísto plánovaných 20 - 25. Výpadky se zřejmě nevyhnou ani zakázkám v následujících dvou letech. Airbus ale zatím odmítl sdělit jména společností, jejichž objednávky jsou ohroženy.
Na oznámení reagovaly i akcie EADS, mateřské společnosti Airbusu, které prudce klesly. Podle agentury AP se propadly o více než dvacet procent na 20,25 eur.
Airbusu hrozí, že ho pozdní dodávky přijdou draho. Poškozené firmy totiž mohou žádat po firmě penále.
Největší letadlo světa si objednala řada společností celého světa, včetně německé Lufthansy nebo francouzských Air France. A380 se má stát hlavním trumfem v konkurenčním souboji s americkým Boeingem.
Zatím Airbus získal 159 závazných objednávek naA 380 od 16 zákazníků. Největším z nich jsou aerolinky Spojených arabských emirátů, které objednaly 45 letounů. První zákazník, který má dostat nové superjumbo, jsou Singapore Airlines. Jejich objednávka podle Airbusu ohrožena není a obří letoun by měly obdržet ještě před koncem roku.
Airbus z 80 procent vlastní francouzsko-německo-španělská společnost EADS, pětinu má britský BAE Systems. Ten nedávno oznámil záměr svůj podíl prodat.
AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH |
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší. |
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících, Boeing 747 jich pojme 416. |
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové herny, knihovny, ložnice či sprchy. |
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah jako 3500 osobních automobilů. |
Zájem o A380 projevilo už 15 společností. Největší flotilu budou mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů. |
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines. Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006. |
A380 bude nejčastji létat na dlouhých trasách spojujících Asii a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie. |
Mezi letišti, která se na A380 připravují, je například londýnské Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul, Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt. |
Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší, o 8 metrů širší, ale nižší než A380. |