O personálních otázkách má v pátek jednat dozorčí rada Volkswagenu. Podle informovaných zdrojů agentury Reuters rada po zasedání oznámí osoby skutečně odpovědné za manipulaci s měřením a provede změny v nejvyšším vedení.
Měla by se i zabývat osobou nástupce generálního ředitele Martina Winterkorna, který ve středu odstoupil z funkce. Zdroje Reuters tvrdí, že novým šéfem koncernu se stane Matthias Müller, který v současnosti stojí v čele divize luxusních sportovních vozů Porsche.
Volkswagen bude vyhazovat
Podle zdrojů odvolá dozorčí rada šéfy výzkumu a vývoje u koncernových automobilek Audi a Porsche Ulricha Hackenberga a Wolfganga Hatze. Zproštěn funkce má být i výkonný ředitel americké divize skupiny Volkswagen Michael Horn. Volkswagen, Audi ani Porsche se ke zprávě nevyjádřily.
Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Volkswagenu za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Volkswagen v pondělí po zjištění amerických úřadů, že v USA vybavil téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů, přiznal, že tento software po celém světě instaloval do celkem zhruba 11 milionů svých vozů.
Z Brazílie do Mladé Boleslavi
Osmapadesátiletý Vahland je předsedou představenstva společnosti Škoda Auto od září 2010. Už v letech 2002 až 2005 měl v představenstvu automobilky na starosti ekonomiku. Vahland začínal v koncernu General Motors, kde působil v letech 1984 až 1990. V roce 1990 přešel do Audi, kde začala jeho kariéra v koncernu Volkswagen. V letech 2005 až 2010 řídil jeho čínskou pobočku, předtím byl několik let zodpovědný za aktivity VW v Brazílii a v Argentině.
Během Vahlandova působení v Mladé Boleslavi dokončila Škoda přeměnu v globální automobilovou značku. Továrny v České republice, Číně, Rusku, Kazachstánu, Indii, na Slovensku a na Ukrajině loni poprvé vyrobily více než milion škodovek, zisk dosáhl rekordních 18,4 miliardy korun.
V dalších letech Škoda plánuje zvýšit celosvětový prodej minimálně na 1,5 milionu vozů ročně, z toho 500 tisíc v Číně.