Radim Jančura, majitel Student Agency.

Radim Jančura, majitel Student Agency. | foto: Radek Miča, MAFRA

Dohra války dopravců: Asiana chce po Student Agency 21 milionů

  • 69
Druhý největší prodejce letenek na českém trhu, společnost Asiana, zažaloval o 21 milionů korun svého rivala Student Agency. Kvůli boji na autobusové lince mezi Prahou a Brnem.

Důvodem je rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), podle kterého Student Agency zneužila své dominantní postavení na autobusové trase mezi Prahou a Brnem. Žlutý dopravce za to již dostal pětimilionovou pokutu, i když s rozhodnutím nesouhlasí. (čtěte Úřad pokutoval žluté autobusy)

Miliony teď od Student Agency chce i jeho konkurent. "Žalobu jsme podali před týdnem právě na základě rozhodnutí antimonopolního úřadu," řekl majitel společnosti Asiana Alexej Litvin. Jeho firma se domáhá veškerých ztrát, které provozem autobusů mezi Prahou a Brnem vznikly.

Tahanice o levné jízdenky

Spory obou firem vznikly už před tím, než spolu začaly soupeřit v autobusech. Majiteli Student Agency Radimu Jančurovi se nelíbil slogan Asiany, že jsou jedničkou na trhu letenek, protože on podle obratu prodal letenek více.

Proto nakonec vstoupil Jančura na autobusovou linku z Prahy do Karlových Varů, kde Litvin provozoval pravidelnou linku. Poté vstoupil Litvin na Jančurovu trasu do Brna, Student Agency ale nasadila výrazně nižší ceny než do té doby. Kvůli konkurenčnímu boji tak lidé několik měsíců mohli mezi oběma městy cestovat běžně za padesát korun.

Právě proto dostal provozovatel žlutých autobusů od antimonopolního úřadu pětimilionovou pokutu (nejdříve o milion vyšší). Student Agency se bude proti žalobě konkurenta o 21 milionů korun bránit. Dopravce tvrdí, že nejezdil za ceny nižší než Asiana, navíc Student Agency nesoutěží jen s ním, ale i s levnou železnicí.

"(Úřad) své rozhodnutí postavil na tom, že uměle zúžil přepravní trh na trase Praha - Brno pouze na autobusové spoje a odmítl vzít v potaz nabídky a slevy ostatních dopravců - zejména ČD, které obchodně s autobusy na této trase soupeří a je to například i součást jejich reklamních kampaní," řekl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.