Domácí spotřebiče v Česku: nerozhoduje značka, ale cena

V Česku se kupují spotřebiče do domácnosti především podle ceny.
V Česku se kupují spotřebiče do domácnosti především podle ceny. Její důležitost ovšem pomalu dohání rozsah funkcí, které se stávají oproti dřívějšímu důrazu na výkon spotřebičů hnací silou k výběru toho kterého modelu. Vyplývá to z pravidelných výzkumů agentury AMAR, která se ve střední Evropě zabývá domácími spotřebiči. Dalšími důležitými kritérii při nákupu je kvalitní síť servisů a pohodlná obsluha. Vzhled, značka a delší záruka hrají menší roli. "Díky hypermarketům je tady nový trend - zboží se musí prodávat samo," říká ředitel agentury AMAR David Fikáček. "Žádný prodavač neporadí mezi mnoha téměř stejnými spotřebiči vystavenými v desítky metrů dlouhých regálech." Jedinou středoevropskou zemí, kterou tento vývoj zatím nezasáhl, je Polsko, kde se většina spotřebičů stále prodává v menších specializovaných obchodech. A jaké jsou nákupní trendy v jednotlivých středoevropských zemích? Češi nakupují velké množství mikrovlnných trub. Oproti Polákům dokonce třikrát více. Prvenství jim patří i mezi vestavnými myčkami nádobí. Naopak Slováci vestavné spotřebiče téměř nekupují. Navíc ze všech okolních států prodává na tamním trhu nejméně značek všech spotřebičů. "Je však jen otázkou času, kdy se vytvoří silná konkurence," domnívá se David Fikáček. Maďarsko je z pohledu obchodníků zemí klasických plynových sporáků. Jen obtížně se na trhu prosazují kombinované nebo elektrické modely. "S tradicí sporáků zřejmě souvisí nechuť Maďarů k varným konvicím," domnívá se ve své poslední zprávě agentura AMAR. "Prodává se jich tam nesrovnatelně méně než v okolních státech. Zvláštností polského trhu je obliba volně ložených sporáků bez trouby. Obvykle se tyto plynové spotřebiče v kuchyních umisťují na pracovní desky. Poláci ale nekupují volně stojící mrazničky. Jejich patriotismus se projevuje v tom, že Polsko je jedinou zemí, kde si tamní značky udržely prvenství v boji s konkurencí.


Témata: Test iDNES.cz