Zákaz prodeje lihovin s obsahem alkoholu od 20 procent výš vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září večer, omezení trvalo téměř dva týdny. "Již ve druhém zářijovém týdnu byl zaznamenán dopad tohoto nařízení na prodeje alkoholu na českém maloobchodním trhu," uvedl Zdeněk Palán ze společnosti Nielsen.
Podle studie, zpracované na základě elektronických dat velkých v tuzemsku působících obchodních řetězců, proti průměru za čtyři týdny před prohibicí nejvíce klesaly tržby z prodeje rumů, vodek, ginů, tequil a ostatního tvrdého alkoholu, které se snížily o více než 40 procent. O desetinu nižší byly tržby za whisky. Prodej brandy a koňaků klesl o 15 procent, hořkých bylinných likérů prodali obchodníci o 18 procent méně.
Vína si hned po prohibici polepšila o 40 procent
Naopak o více než 40 procent se zvýšily prodeje tichých vín, o 39 procent narostly tržby za šampaňské, sekty, šumivá a perlivá vína, podobně rostla také kategorie vermutů. Likérů se prodalo takřka o pětinu více. "Sem ale spadají i některé výrobky s vyšším obsahem alkoholu, u kterých platil zákaz prodeje, což negativně ovlivnilo tržby celé kategorie," podotkl Palán.
Prodej piva naopak v důsledku částečné prohibice nerostl. "Zde však vstupuje do hry i faktor sezónnosti, kdy o víkendu, ve kterém začala prohibice, došlo stejně jako v týdnu následujícím k výraznému snížení teplot oproti průměru za předchozí čtyři týdny, se kterými data porovnáváme," řekl Palán.
Zejména v důsledku nárůstu prodeje vín celkové tržby obchodníků za alkohol ve druhém zářijovém týdnu dokonce vzrostly o více než sedm milionů korun.
Prohibice se naplno projevila až o týden později, kdy se celkové tržby propadly o více než 67 milionů Kč. Ve třetím zářijovém týdnu se totiž v důsledku zákazu prodej tvrdého alkoholu rovnal již nule. Prodej tichých vín, šampaňského a sektů a vermutů se zvýšil zhruba o třetinu. Vermutů zákazníci koupili o 80 procent více než před prohibicí.
Od 27. září je po dvoutýdenní prohibici možné prodávat tvrdý alkohol vyrobený před 1. lednem 2012 i bez prokázání původu lihu, u novějšího alkoholu je ale doklad původu třeba. Prodejci mají od konce září dva měsíce, aby potřebné dokumenty k alkoholu získali.