Podle Asociace mezinárodních výrobců automobilů se v lednu 2010 v Německu prodalo kolem 186 tisíc aut. O rok dřív to bylo 189 tisíc vozů, a v roce 2008 si Němci z autosalonů odvezli dokonce necelých 221 tisíc aut.
Čeští výrobci se kvůli nižší poptávce v Německu znovu připravují, že budou muset omezit výrobu. Škoda Auto už od začátku roku zavedla odstávky výroby fabie, v únoru se zastaví i linky roomsteru, kde už tak vyrábí jen jedna směna škodováckých dělníků.
A vedení automobilky se připravuje na chudý rok. "Vzhledem k tomu, jak moc aut se v Německu prodalo, nejsou další výhledy pozitivní, protože zákazníci, kteří nové auto chtěli, je již nejspíš mají díky šrotovnému," cituje škodovácký odborářský týdeník šéfa automobilky Reinharda Junga.
Management firmy si slibuje částečné zlepšení prodejů po uvedení omlazených roomsterů a fabií.
Češi: Může za to kalamita, nedělejme ukvapené závěry
Německý trh se propadá už druhý měsíc po sobě, v lednu přitom všichni očekávali mírný růst.
Prodeje šly dolů po vyčerpání pěti miliard eur, které německá vláda vyčlenila na šrotovné. Poslední staré vozy nechali Němci zlikvidovat v září, až do listopadu pak dobíhaly prodeje nových aut s podporou – a v prosinci pak Němci autosalony vyklidili.
Podle prezidenta tuzemského Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka není třeba z lednových čísel dělat ukvapené závěry o pádu stěžejního evropského trhu s automobily.
"Byly sněhové kalamity, nenakupovalo se. Podle jednoho měsíce, a ještě za těchto okolností bych na nic neusuzoval," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Připustil však, že se výrobci dílů na nejistý rok připravují.
"Existují náznaky, že ke snížení výroby u některých automobilek dojde. Ale jsou to jednotlivé případy, nejde o masový jev," tvrdí Šípek.
Německá chuť na nová auta je přitom klíčová pro všechny evropské výrobce. Loni se v sedmadvaceti zemích Evropské unie prodalo 14,6 milionu osobních aut, z toho 3,8 milionu v Německu. A zatímco v celé Evropě to znamenalo pokles o 1,6 procenta, Němci nakoupili ve srovnání s rokem 2008 bezmála o čtvrtinu vozů více.
Šrotovné pokračuje ve Francii a Itálii
Pokud je "kalamitní teorie" českých výrobců mylná, už za měsíc přijde extrémní pád. Loni v únoru už totiž naplno naběhl program šrotovného a Němci za osmadvacet únorových dnů nakoupili bez ohledu na krizi 277 tisíc aut, o pětinu víc než v roce 2008.
Jestliže se poptávka po autech v únoru nezvedne, zhroutí se za měsíc německý trh s auty o třetinu. A s ním půjdou do extrémních červených čísel prodeje v celé Evropě.
Šrotovné nyní pokračuje jen v několika zemích. Dotaci na nové auto výměnou za likvidaci starého dál vyplácí například Francie, ve které se loni prodalo 2,4 milionu vozů. Postupně však plánuje snižovat jeho hodnotu. Dál budou nákup nových aut dotovat i Italové. V zemi loni nový vůz koupilo 2,17 milionu lidí.