EVO2

EVO2 | foto: Dopravní podnik Liberec

Zakázka na míru: tendr na tramvaje pro Plzeň mohla vyhrát jediná firma

  • 60
Tuzemským dopravním podnikům se otevřela cesta k nákupu nových tramvají za evropské peníze. Ne všem se však soutěže daří – antimonopolní úřad už zrušil „tramvajový tendr“ olomouckého dopravního podniku, podmínky soutěže najednou mění i Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP).

Podmínky byly totiž nastavené tak, že se mohl přihlásit jediný dodavatel. Plzeň hledá šestnáct středněkapacitních tramvají a chce za ně utratit půl miliardy korun. Jde o typ vozů, kterému se na rozdíl od větších tramvají řada výrobců nevěnuje, a proto v něm nevládne tak silná konkurence.

V Plzni však požadovali, aby uchazeči ukázali osvědčení od Drážního úřadu o schválení – to znamená, že taková vozidla už v Česku jezdí. Takové tramvaje u nás posledních více než deset let dodává Aliance TW Team, kde má hlavní roli společnost Pragoimex.

Technické parametry společně se schválením v Česku splňuje aktuálně jediná tramvaj – EVO2 jezdící v Liberci, kde však jezdí jediný kus. Jde přitom o tramvaj, která kvůli technickým problémům několik měsíců stála.

Změna až po dotazech MF DNES

Mluvčí PMDP Kateřina Fránová nejprve ve svém vyjádření na dotazy MF DNES uvedla, že si nejsou vědomi toho, že by podmínky splňovala jediná tramvaj.

„Nejsme si vědomi, že bychom vypisovali zakázku pouze pro jednu firmu. Víme nejméně o dvou řešeních, z nichž jedno je na českém trhu již realizováno a jedno by na základě uzavřené zakázky realizováno být mělo. Dokladem toho je například plánovaná dodávka tramvají do DP Ostrava, kam bude dodávat tramvaje stejné kapacity firma Stadler,“ uvedla Fránová.

Jenže podle původních podmínek měl Stadler smůlu – jeho tramvaj pro Ostravu ještě není schválená a nemůže se tedy stejně hlásit. To nakonec uznali i v PMDP. Na základě dotazů MF DNES nakonec změnili podmínky soutěže. „Nebudeme požadovat rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla Drážním úřadem pro ČR ve chvíli konání komise, nicméně tato podmínka bude platná pro termín dodání vozidel,“ řekla Fránová. Současně zvýšili penále za případné zpoždění.

Nejde však o jediný problém celé zakázky – PMDP má dlouhodobě vysoutěžený servis všech svých vozidel od Škody Transportation. Vítězný výrobce tramvají pak bude muset svěřit péči o své vozy právě Škodě. Ta sice přímo dodat tramvaje do soutěže nemůže, přesto v celém tendru hraje zajímavou vedlejší roli.

Škoda vlastní třetinu akcií ve firmě Pragoimex, která byla podle původních podmínek jediným možným uchazečem.

Zakázku pro PMDP administruje Advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol. Podle Fránové je to na základě dlouhodobé dobré zkušenosti. Jenže advokát Daniel Volopich má ke Škodě Transportation poměrně blízko, minimálně k jednomu členu vedení a spolumajiteli.

Z výpisu z obchodního rejstříku a katastru nemovitostí vyplývá, že člen dozorčí rady Škody Michal Korecký má trvalé bydliště v Přešticích v domě, který patří právě Volopichovi. PMDP v tom nevidí problém.

„Parametry zakázky nastavuje naše společnost (PMDP). Advokátní kancelář má na starosti pouze její administraci, nic jiného. Uvedenou skutečnost tedy nepovažujeme za konflikt zájmů. U našich obchodních partnerů a dodavatelů služeb nesledujeme jejich soukromí,“ dodala Fránová.

Antimonopolní úřad už loni na podzim zrušil soutěž na tramvaje v Olomouci, nedávno rovněž potvrdil pokutu pro dopravní podnik měst Most a Litvínov za soutěž, ve které vyhrál Pragoimex.