Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravní odbory hrozí celostátní stávkou, chtějí vyšší mzdy pro řidiče autobusů

  13:03aktualizováno  13:42
Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů autobusů celostátní stávkovou pohotovost. O stávce rozhodnou 20. února po jednání krajů s vládou. Po středečním zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy to řekl novinářům jeho předseda Luboš Pomajbík.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Odborářům vadí, že slíbené zvýšení mezd zatím respektuje jen minimum zaměstnavatelů. „Předsednictvo Odborového svazu dopravy vyslovilo zásadní nespokojenost s dosavadní velmi špatnou realizací příslušných nařízení vlády. Dnešním dnem v rámci své celorepublikové působnosti vyhlašuje stávkovou pohotovost,“ uvedl předseda Pomajbík.

Stávková pohotovost se týká všech patnáct tisíc členů odborového svazu zaměstnaných v různých profesích v dopravě. Případného protestu by se však účastnili pouze řidiči autobusů, kteří mají na starosti veřejnou dopravu v krajích. Těch je v Česku zhruba jedenáct tisíc.

Potíže s udržením stávajícího rozsahu autobusových linek mohou podle Pomajbíka nastat i tehdy, pokud odbory stávku nevyhlásí. Kvůli nízkým mzdám má totiž mnoho šoférů připravené výpovědi. Odchod tisícovky z nich by podle předáka dopravních odborů způsobil kolaps dopravy na mnoha místech.

Odbory očekávají, že řešení přinese jednání mezi vládou a Asociací krajů a jednání Rady hospodářské a sociální dohody, která se uskuteční 20. února.

„Předsednictvo vyzývá vládu, krajské samosprávy i zaměstnavatele k neprodlené realizaci příslušných nařízení vlády tak, aby bylo skutečně realizováno plánované významné navýšení mezd řidičů autobusů. Po tomto termínu se předsednictvo sejde k zasedání, na kterém rozhodne o dalším postupu Odborového svazu dopravy,“ dodal Pomajbík.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč a nařídila i vyšší platby za čekání a příspěvek za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.

Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o částku 1,5 miliardy korun. Panují přitom značné rozdíly v přístupu jednotlivých krajů, které autobusovou dopravu objednávají.

Část krajů uvedla, že na zvýšení mezd šoférů peníze má a že je ochotna je dopravcům prostřednictvím uzavření dodatků ke stávajícím smlouvám vyplatit. Zbylé kraje ale chtějí peníze dopravcům poslat poté, co jim náklady na zvýšení mezd vykompenzuje vláda. Ta je zatím v této otázce nejednotná, finanční podporu krajům prosazuje jen ČSSD.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.