Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Doprava zkouší po fiasku znovu vysoutěžit značky. Letos má být hotovo

  • 61
Výroba registračních značek na auta nebude neomezená, jak plánovalo ministerstvo dopravy. Nyní od inspirace německým modelem ustupuje. Produkovat značky bude jediná firma jako dosud, na rozdíl od minulých let by však měla být vybrána v průhledném tendru.

„Německý model se zdá jednoduchý, ale je to spousta legislativních kroků. Zůstaneme proto u stávajícího modelu,“ tvrdí ministr dopravy Dan Ťok. Zatím výrobu značek objednává stát u společnosti Hicon, jejíž monopol trvá od 90. let.

S nápadem na německý model přišel Ťokův předchůdce Antonín Prachař, za jehož éry začala i první soutěž. Skončila fiaskem. Úřad musel tendr zrušit na začátku tohoto roku. „Nepovedlo se nám to z různých důvodů. Pro mě to byla zkušenost, že jen odhodlání nestačí,“ řekl náměstek ministra Milan Feranec.

Ministerstvo chce do poloviny roku vypsat novou soutěž a do konce listopadu vyhlásit vítěze. Stát se navíc odhodlal v případě nové zakázky k netradičnímu kroku: sezval zájemce o zakázku na seminář, kde představil podmínky a řešil možné připomínky. Resort s vítěznou firmou uzavře smlouvu na dobu neurčitou s možností výpovědi. Roční objem zakázky přesahuje 100 milionů korun. „Chceme mít od začátku transparentní proces,“ zdůvodnil pořádání semináře Feranec. Stát ročně objednává přes 1,6 milionu značek, od ledna příštího roku jich bude zhruba deset tisíc na přání.

Podle Petra Šišky, který se zabývá organizací veřejných zakázek, není takový postup obvyklý, to ale nevadí. „Příprava projektu a zadání není nijak striktně podle postupu určena, takže se naprosto legálně připravují na tvorbu zadávacích podmínek,“ řekl Šiška. Seminář přilákal několik desítek lidí.

Žádnému ministrovi dopravy se smlouvu se společností Hicon nepodařilo zrušit, tomu současnému se aspoň podařilo vyjednat slevu. Hicon zlevnil ze 108 na 77 korun za tabulku, což naznačuje, kolik stát platil v minulosti za značky zbytečně navíc. A to jen kvůli tomu, že nebyl schopen smlouvu zrušit a vysoutěžit nového dodavatele.