Slovenský autobus společnosti RegioJet.

Slovenský autobus společnosti RegioJet. | foto: RegioJet

Z Bratislavy do Vídně za stovku. Jančura chce ujet dražší konkurenci

  • 80
Český soukromý dopravce RegioJet začne 18. listopadu provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou, vídeňským letištěm Schwechat a rakouskou metropolí. Na letiště chce jezdit téměř dvakrát levněji než současná konkurence. Podle výpočtů firmy to i tak bude ziskové.

RegioJet chce cestující přilákat na nízké ceny jízdného. „Respektujeme aktuální nabídku na trhu a vstupujeme na něj s akční cenou jízdenek za euro. Maximální cena za jednosměrnou jízdenku bude čtyři eura,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Jak podnikatel naznačuje, jízdenka za jedno euro (27 korun) není na této trase novinkou. Už před vstupem RegioJetu s ní přišel dopravce Slovak Lines. Stejně jako u Jančurovy firmy jde ale jen o akční jízdné - tedy několik „first minute“ jízdenek za spoj. Obvyklé „neakční“ jízdné stojí u Slovak Lines 7 eur a 70 centů (208 korun), u konkurenčního dopravce Blaguss 7 eur a 50 centů (203 korun).

Jančura chce přitom neakční jízdenky prodávat maximálně za čtyři eura (108 korun), tedy za zhruba polovinu než konkurence. Na první pohled to může připomínat situaci z let 2007 až 2008, kdy Jančurovy žluté autobusy jezdily mezi Prahou a Brnem za podnákladových 50 korun, což antimonopolní úřad označil za zneužití dominantního postavení a potrestal toto chování pětimilionovou pokutou (více zde).

Jančura: Čtyři eura za jízdenku mi vydělají

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je ale současná situace v mnohém odlišná a podobné posuzování nehrozí. „Současné ceny jsou na úrovni našich cen mezi Prahou a Brnem, což je ale několikanásobná vzdálenost,“ říká s tím, že nacenění na čtyři eura rozhodně není podnákladové.

A přizvukuje mu i Jančura. „Tato cenová politika nám stačí k tomu, aby byla linka v zisku, a osobně mohu zaručit, že cena čtyři eura bude cestujícím dostupná trvale,“ uvedl. Zdůraznil, že RegioJet na trasu teprve vstupuje, tudíž tam nyní nemá žádné postavení, natož dominantní.

Vídeňské letiště využívá mnoha Slováků k letům do zahraničí. Bratislavské letiště, kde jsou největším dopravcem irské nízkonákladové aerolinky Ryanair, nabízí jen omezený počet pravidelných leteckých linek.

Od centra Bratislavy je Schwechat vzdálen 50 kilometrů, jízda linkovým autobusem zabere asi hodinu. Cesta ze slovenské metropole do zhruba 70 kilometrů vzdáleného širšího centra hlavního města Rakouska trvá přibližně jeden a půl hodiny.

RegioJet ze skupiny Student Agency bude na nové lince provozovat 16 párů spojů denně. Slovak Lines má mezi Bratislavou a Vídní v každém směru až 23 spojů denně, Blaguss maximálně třináct.

Jančurova firma přichází i s další nabídkou. Pokud cestujícím kvůli pozdnímu příjezdu autobusu uletí letadlo, RegioJet mu uhradí náklady na letenku nebo i celou dovolenou. Tato nabídka se ale nevztahuje například na zpoždění kvůli dopravní zácpě, ale jen na situace, jako je třeba porucha autobusu nebo zaviněná dopravní nehoda.

Jančura na RegioJet přejmenuje i autobusy Student Agency

RegioJet v letošním roce otevřel na Slovensku také autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí. Více než tři roky zajišťuje státem dotovanou osobní vlakovou dopravou na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu Slovenska. RegioJet na Slovensku provozuje osobní vlakovou dopravu i na hlavní železniční trati mezi Bratislavou a Košicemi, na tyto vlaky ale od státu nepobírá dotace.

V Česku Jančura provozuje pod značkou RegioJet vlaky mezi Prahou a Ostravou, které zajíždějí i na Slovensko. Pod značkou Student Agency provozuje dálkové autobusové linky. Obě značky ale brněnský podnikatel plánuje sjednotit pod RegioJet (více zde).