Za třináct let vybudoval pardubický podnikatel jednu z největších dopravních firem v Česku i Evropě. Má další plány na expanzi: míří na Slovensko, chce postavit velké logistické centrum, začal s přepravou drahého zboží.
Původně z něj měl být chemik. Během studia však odjel na tři měsíce pracovat do Německa a po návratu se už do školy nevrátil, spolu se svou přítelkyní, nynější manželkou, začal totiž s podnikáním.
"Přivezli jsme si odtamtud na tehdejší dobu velmi dobré peníze a dali jsme je do otevření restaurace," vzpomíná na svůj start čtyřiatřicetiletý podnikatel.
"Tam jsme točili pivo z Benešova a zjistili jsme, že doprava je dost drahá. Proto jsme si pořídili vlastní avii a začali si pivo vozit sami," popisuje svůj vstup do autodopravy Šmidberský.
Řada jeho konkurentů u takového vozového parku zůstala. Šmidberský se od nich lišil: včas se začal specializovat na to, co jiní nenabízeli. Začal vozit pro dodavatele automobilek velkoobjemové zásilky.
"První návěs jsme si vymysleli sami, dnes se za to pomalu stydím, když ho vidím," říká Šmidberský. Měl výhodu: nikdo jiný ho na trhu v tuzemsku neměl.
Automobilový průmysl začal prudce růst a stal se jedním z tahounů exportu. A k exportu jsou potřeba i kamiony. "V prvních letech jsme běžně rostli o sto procent ročně," dodal.
Loni už jeho firma dosáhla obratu 1,1 miliardy korun. K autům si postupně nabalil i přepravu izolačních stavebních materiálů.
Oba tyto obory jsou dnes pro firmu klíčové a jiným se ani příliš nevěnuje. "Každá taková velká zakázka nás posunula hodně dopředu a svým způsobem byla zlomová," uvedl podnikatel.
Expanze do Evropy
Dnes má jeho firma přes tři sta nákladních aut, pobočky na třech místech po republice a plány na další expanzi. "Zajímá nás Slovensko, jeden z našich zákazníků tam má projekty, na kterých bychom se mohli podílet," říká Šmidberský.
Většinu obratu už přitom netvoří zakázky pro firmy sídlící v Česku, ale v Evropské unii. Jeho kamiony pendlují například mezi Španělskem a Německem. Před vstupem do Unie něco takového nebylo možné, dnes mají čeští autodopravci volný trh.
České jméno firmy prý není v cizině problém. "Zákazníci se naučili ho i vyslovovat," směje se majitel flotily žlutých kamionů.
Teprve před třemi roky přeměnil firmu na akciovou společnost, do té doby podnikal jako fyzická osoba.
S Němci má společný podnik
Loni Šmidberský založil s německou společností Gammische Gruppe společný podnik Log-In na přepravu drahého zboží, například cigaret nebo elektroniky.
Němci si jeho podnikání dlouho monitorovali. "Vyžaduje to naprosto jinou péči, například ve sledování kamionu či jeho zabezpečení," dodal.
Oba partneři mají ve společném podniku podíl padesát procent a kvůli němu přemýšlí Šmidberský o dalším podnikání. "Zvažujeme výstavbu velkého logistického centra právě na takovéto zakázky," dodal.
Kde nový areál vyroste, zatím nechce říct. Jednou z možností je například Pardubicko. "Máme vytipováno několik různých pozemků," říká tajemně.
Situace v tuzemské autodopravě se za poslední dva roky zásadně změnila. Poté, co vysoká cena nafty a konkurence způsobila zánik hlavně menších dopravců, na trhu začíná být nedostatek kamionů. To vede k růstu cen za kilometr, poptávka od podniků totiž díky stále silnějšímu exportu roste.
"Mohl bych klidně nakoupit dvakrát více kamionů, než mám teď. Poptávka od zákazníků by na to byla," uvedl. Přesto flotilu svých nákladních vozů nerozšiřuje. Neměl by pro ně totiž řidiče.
Už teď Šmidberský zaměstnává na 420 řidičů. Sehnat další je velký problém. "Řidičů je na trhu práce hodně málo. Zrušila se vojna, navíc spousta odešla do zahraničí," vysvětlil.
Firma zkusila pořádat se školami rekvalifikační kurzy, ale nové řidiče mu to nepřivedlo. Nedostatek zatím řeší hlavně Slováky. Myšlenky, že by začal nabírat třeba rumunské nebo bulharské dopravce, odmítá. "Problém s jazykovou bariérou by byl velký," dodal.
Výdělky přitom podle něj nejsou špatné. "I s dietami si tu lidé vydělají klidně čtyřicet tisíc čistého," poznamenal.
Neoblíbené kamiony
Kamiony nejsou na silnici hlavně mezi řidiči osobních aut příliš oblíbené. Šmidberský k nim podle svých slov bývá tolerantnější, když mu cestu zablokuje předjíždějící kamion.
S plány nové vlády převést kamiony na železnice nesouhlasí. "Nejjednodušší je říct, že se to musí převézt vlakem. Ale ti lidé nemají představu o tom, že kombinovaná doprava není vždy rozumné řešení," říká.
"Na kamiony každý nadává, ale nikdo si neuvědomuje, že některé zboží po železnici jít nemůže," poznamenal.
I někteří jeho zákazníci podle něj přešli od železnice. S mýtným problém nemá, pokud bude použito skutečně na stavbu a zlepšení silnic.
"Je to pro nás velmi čitelný náklad, na rozdíl třeba od měnících se cen nafty," podotkl.