Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravci budou muset zajistit převoz invalidů a odškodnit za zpoždění

  5:20aktualizováno  17:57
České autobusové a železniční dopravce čeká jedna z největších změn zákonů v historii. Nová evropská směrnice jim přikáže vozit invalidy či platit odškodnění za zpoždění. Ne všichni jsou z ní nadšeni. Je to "extrémní" návrh, říkají provozovatelé spojů.

"My s tím zásadně nesouhlasíme. Chápu práva cestujících, ale nesmí být extrémní," tvrdí šéf Svazu dopravy Jaroslav Hanák. Podle jeho slov svaz zatím vyčísluje, kolik bude opatření dopravce stát.

"Na konci května máme představenstvo, kde to budeme řešit. Budeme se ještě snažit rozhodnutí zvrátit," podotkl Hanák.

Oporu má i u Mezinárodní asociace silniční dopravy (IRU). "Pokud se pravidla nezmění, je tu velké riziko ovlivnění autobusových služeb. Jsou to nepraktická opatření, a pokud si dopravci nemohou tyto služby dovolit, tak jsou pravidla zbytečná," uvedl viceprezident IRU Graham Smith.

Trnem v oku dopravců jsou především podmínky pro přepravu zdravotně postižených osob. Na většině meziměstských linek, zejména pak dálkových, nejezdí autobusy, které jejich přepravu umožňují.

Podle schváleného textu však už není postižení důvodem k tomu, aby dotyčný nemohl využít dopravních prostředků.

Pokud se invalidé ozvou do 48 hodin před odjezdem, dopravce jim musí zajistit bezplatnou asistenci. V praxi to znamená, že si musí nakoupit do autobusů plošiny nebo přejít na nízkopodlažní stroje. "Nízkopodlažní autobus je ale vždy o dost dražší než klasický," podotkl Hanák.

Podle šéfa Student Agency Radima Jančury by problém vyřešily dotace na nákup takových zařízení.

"Evropská unie nemůže očekávat, že bychom zvládli vozit vozíčkáře stávajícími vozidly a že bychom autobusy za miliardu hodili do sběru," říká šéf Student Agency Radim Jančura. Jinak nemá s novými pravidly problém.

Zda však bude Unie podporovat nákupy nových autobusů s plošinami, není jasné.

Za zpoždění už někteří dopravci platí

Nová pravidla zavádějí také kompenzace za zpoždění. Ty zatím nejsou v české dopravě běžné a žádný zákon to dopravcům nepřikazuje. Někteří, například České dráhy nebo Student Agency, ale to, že jejich vinou cestující dorazí do cíle pozdě, zaplatí.

České dráhy vracejí plné jízdné už při pěti minutách zpoždění, pokud cestující nechce takový vlak použít. U mezinárodních souprav dávají při zpoždění nad hodinu dvacet procent slevu. Prodlení však musí způsobit dráhy, ne například výluky.

"Přesnost našich vlaků je, byť tomu lidé stále nevěří, srovnatelná se zahraničím, kde se pohybuje také kolem devadesáti procent," tvrdí Petr Štáhlavský z Českých drah.

Dráhy by nemělo nové nařízení zruinovat. Nad hodinu je podle Štáhlavského zpožděno jen 0,11 procenta všech spojů a většinou to není ani chyba Českých drah, ale například se zpozdí kvůli opravám. Závady lokomotiv či čekání na jiný přípoj tvoří zhruba třicet procent důvodů všech zpoždění.

kolik za zpoždění

LETADLA (platí od roku 2005)

Zpoždění dvě a více hodin (podle délky letu): zajištění občerstvení (jídlo, pití) na letišti, možnost poslání nejméně dvou zpráv, v případě nutnosti ubytování. Neplatí, pokud je let zpožděn ze zásahu vyšší moci (nepřízeň počasí)

Poškození zavazadla: 1 000 SDR (cca 1 000 eur)

Kompenzace za odepření nástupu do letadla kvůli nedostatku místa: 250–600 eur podle délky letu plus zajištění občerstvení, ubytování a telefonického spojení

Nucená změna cestovní třídy: náhrada 30–75 % ceny letenky

Pokud dopravce povinnost nesplnil, můžete si stěžovat přes Úřad pro civilní letectví nebo Evropské spotřebitelské centrum


AUTOBUSY A VLAKY (návrh od 2011)

25 % ceny jízdenky: za zpoždění o jednu až dvě hodiny při příjezdu

50 % ceny jízdenky: za zpoždění o dvě a více hodin při příjezdu

100 % ceny jízdenky: pokud dopravce neposkytne jinou dopravní službu za přijatelných podmínek nebo informace o náhradní dopravě

100 % + 50 % navíc: odškodné, pokud dopravce náhradní dopravu nezajistí

Odškodnění platí pro případ, že zpoždění zavinil dopravce, nevztahuje se na městskou hromadnou dopravu

Pramen: Evropský parlament

Měli by dopravci při zpoždění odškodnit cestující?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 22:00 23. května 2009. Anketa je uzavřena.

ANO 2741
NE 288
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.