Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravci dostanou zdarma nové vlaky. Zaplatí to EU a stát

  8:17aktualizováno  8:17
České dráhy i soukromí dopravci budou mít nevídanou možnost. Dostanou vozidla zdarma. Ministerstvo dopravy plánuje, že jim v příštích letech zaplatí až sto procent kupní ceny nových vozidel jezdících pro stát. Dopravci budou muset po skončení smlouvy předat vlaky svému nástupci na trase.

Nízkopodlažní soupravy pro rychlíkové spoje ČD InterPanter. | foto: Škoda Vagonka

Ministerstvo chce na nákup nových vozů využít evropské dotace, hlavně Operační program doprava 2 (OPD 2). „Z něj je možné přispět do výše 85 procent, zbytek by doplatilo ministerstvo dopravy,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Připraveno je zatím několik miliard. „Je ale možné vyčerpat více prostředků, než bylo dosud v rámci OPD 2 na nová vozidla schváleno,“ dodal Čoček.

Českým drahám klesá ztráta. Vydělaly i díky dotacím

Dotace na nákup vlaků řeší státu dva problémy najednou: nedostatečnou připravenost staveb na silnici a železnici, které by šly financovat z evropských peněz, a velký dluh na vozovém parku na české železnici. Resortní organizace navíc do budoucna budou mít nad sebou větší bič, protože jim v čerpání evropských peněz budou konkurovat žadatelé o dotace na vozový park.

České dráhy sice v minulosti masivně investovaly, především do regionální dopravy, ale stále jim chybějí desítky miliard do úplné obnovy vozového parku.
První výzvu má ministerstvo vypsat ještě letos.

„Při čerpání OPD 2 půjde přednostně o vlaky na vysoutěžené tratě,“ řekl Čoček. Dotace budou moci čerpat i dopravci pro vlaky objednávané kraji. V praxi by mohly za dotace jezdit například vlaky na rychlíkové trati Praha-Děčín a Praha-Ústí nad Labem-Cheb, kde České dráhy nasazují jedny ze svých nejhorších vozů.

Vlaky zdarma i pro soukromníky

Dotaci na nákup vozů budou moci získat i soukromí dopravci. Vozy budou zapsány do jeho majetku na 15 let, nesmějí se však v případě krachu stát součástí konkurzní podstaty. Stát tím navíc ušetří při objednávkách provozu dálkových vlaků, protože velkou část ceny tvoří odpisy vozidel a náklady na splácení vlaků.

Stát chce ještě letos využít evropské peníze z dobíhajícího programu na nákup rychlíkových jednotek InterPanter od Škody Transportation pro České dráhy (více čtěte zde). Národní dopravce by tím získal smlouvu na provoz rychlíků mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí na deset let.

Ministerstvo počítá, že v soutěžích na rychlíková spojení bude požadovat nové vlaky, výjimkou je první soutěž na rychlíky Plzeň-Most.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.