Sekce prodejců letenek v Asociaci cestovních kanceláří považuje příplatek za přežitek.

Sekce prodejců letenek v Asociaci cestovních kanceláří považuje příplatek za přežitek. | foto: Reuters

Aerolinky ignorují levnou ropu, palivový příplatek nechtějí srazit

  • 46
Dočasné opatření, které skončí, až klesne cena ropy. Tak vysvětlovali letečtí dopravci zavedení palivového příplatku v roce 2004, kdy barel začal stoupat nad 40 dolarů. O dvanáct let později je ropa o deset dolarů levnější ropou, aerolinky však palivové příplatky účtují dál a ještě ve větší výši.

Z palivového příplatku se mezitím stala jedna z hlavních položek konečné ceny letenky. Například když si koupíte zpáteční letenku ČSA z Prahy do Paříže za 5328 korun, taxa za drahé palivo vyjde na 2164 korun.

Aerolinky argumentují tím, že cestujícím může být jedno, kolik je palivový příplatek, protože důležitá je konečná cena. A ceny letenek v poslední době skutečně mírně zlevňují. „Pro cestující je rozhodující celková cena letenky. Zrušení palivového poplatku by na výslednou cenu letenky vliv nemělo,“ říká mluvčí ČSA Dan Šabík.

Výše palivového příplatku ale může zajímat ty, kteří s aerolinkami sbírají za létání míle a pak si chtějí vybrat odměnu v podobě letu zdarma. Ten totiž tak zdarma není: musí platit letištní taxu a palivový příplatek. V případě výše zmíněné ceny letenky tak cestující za letenku zdarma zaplatí 2164 korun palivový příplatek a 1429 korun za letištní taxy.

Lufthansa například palivový příplatek v roce 2014 zrušila a nahradila ho příplatkem, do kterého zahrnuje všechny náklady, které jsou mimo kontrolu dopravce. I ten je ale výrazně vyšší než samotná cena letenky: například u letenky z Prahy do Frankfurtu za 3671 korun je poplatek 2242 korun.

Také mluvčí Lufthansy Boris Ogursky argumentuje tím, že hlavní je konečná cena letenky a klesající ceny. Podle něj tak poslední dva roky příjem z každého kilometru klesl o čtyři procenta. „Jinými slovy, cestující platí za letenky méně,“ vysvětlil Ogursky.

Zrušte to

Sekce prodejců letenek v Asociaci cestovních kanceláří považuje příplatek za přežitek. „Je na čase, aby se letecké společnosti konečně rozloučily s touto praktikou uvádějící v omyl jak klienta tak prodejce letenek a vrátily se k transparentní cenotvorbě,“ říká šéf sekce Miroslav Bělovský z OK Tours. Asociace vyzvala dopravce, aby poplatek zrušili.

Levnější ropa by se přitom měla promítnout i do nižších cen leteckých zájezdů. Travel Service, s kterým k moři létá většina cestovek v Česku, má ve smlouvě s cestovkami i pohyblivou částku odpovídající ceně ropy. „V porovnání s loňským rokem jsme pro tuto sezónu již kalkulovali s nižším palivovým příplatkem. Uvidíme, jak se bude situace směrem k létu vyvíjet a potom budeme případně reagovat,“ řekl marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma.

Podle mluvčího CK Fischer Jana Osúcha není mezi klesající cenou ropy a cenou zájezdů absolutně přímá úměra. „Velký vliv hraje také dlouhodobé zajištění jednotlivých leteckých společností a cestovních kanceláří proti výkyvům cen paliva. Každá společnost má jiné smlouvy, a proto může reagovat na změny na světovém trhu s ropou různě,“ vysvětlil Osúch.

Cestovky tvrdí, že některé zájezdy zlevnily. „Zásadní je naše strategie, aby se v cenách zájezdů nepromítlo zvýšení ceny ropy, ke kterému dříve nebo později opět dojde,“ řekl mluvčí Blue Style František Vorel. Podle něj zavedli taková opatření, která by i při růstu ceny ropy o dvě stě procent udržely na současné úrovni.

Také v nákladní letecké dopravě zatím levnější ropa příliš vidět není. Podle studie společnosti Smartex sice od května klesla cena leteckého paliva klesla o 71%, cena palivového příplatku klesla v průměru o 1,25%. „Cena za přepravu zboží je neadekvátní vůči ceně ropy, respektive paliva,“ uvedla firma ve své zprávě.