"Dohoda zatím podepsaná není, ale všichni dopravci se shodli a neměli s tím problém," řekl Lidovým novinám mluvčí resortu Martin Novák.
Uznávání jízdného bude rozdělené do dvou fází. Závazek se bude nejdříve týkat jen firem, které uspějí v tendru na konkrétní trať. "Nyní připravujeme výběrové řízení na obsluhu trati z Prahy do Děčína. Když v něm zvítězí například RegioJet, bude muset uznávat jízdenky Českých drah a naopak," uvedl Novák.
České dráhy nejsou proti. "Pokud to bude spolupráce firem, které budou pod smlouvou v zájmu veřejné služby, tak je to samozřejmě v pořádku, protože v tom případě nejsme přímými konkurenty. Těmi jsme jen do soutěže a posléze už ne," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Souhlasí i společnost RegioJet. "Pokud bude ta dohoda oboustranná, tedy že my budeme uznávat jízdenky ČD a oni zase naše, tak jsme první, kteří se k ní přihlásí," řekl LN mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
Na trati z Prahy do Ostravy jedno jízdné až později
Vznikající dohoda se ale netýká klíčové trasy Praha-Ostrava, kde si konkurují právě České dráhy a RegioJet. Obě společnosti tu jezdí na své komerční riziko a nejsou pod žádnou smlouvou se státem.
Vyřešit by to měla druhá fáze projektu. "Naše vize je taková, že by se v budoucnu k dohodě přidaly i firmy, které jezdí na riziko beze smlouvy. Byly by totiž samy proti sobě, kdyby tak neučinily," uvedl Novák. Zatím však podle něj není jasné, kdy by k tomu mělo dojít.
Rozdělovat jízdné jednotlivým společnostem by mělo nové účetní centrum, které bude fungovat v rámci ministerstva. Záležet bude především na počtu ujetých kilometrů. Přepočítávání podle ujetých kilometrů se už používá například v integrovaných systémech v městských aglomeracích. Tam si dělí zisky dopravní podnik, České dráhy a soukromí autobusoví dopravci.