Některé tramvaje míří do provozu na Ukrajině či v Rusku, další zůstaly

Některé tramvaje míří do provozu na Ukrajině či v Rusku, další zůstaly v pražském Muzeu MHD. | foto: Dopravní podnik Praha

Místo do šrotu prodala Praha tramvaje T3 Rusům a Ukrajincům

  • 75
Pražský Dopravní podnik prodal loni v aukcích 54 vyřazených tramvají T3, za které získal přes 8 milionů korun. Vydělal tak víc, než kdyby dal staré tramvaje do šrotu, což byla dříve běžná praxe. Ve sběrně by prodejem získal jen dva až tři miliony.

"Díky aukcím dokážeme nyní při prodeji vyřazených tramvají typu T3 zvýšit cenu oproti roku 2011 o troj- až čtyřnásobek. Jednu tramvaj prodáme v průměru za 152 tisíc, nejvýše až za 200 tisíc korun. Vzhledem k ekonomické výhodnosti budeme v aukcích rozhodně pokračovat i nadále," uvedl ředitel Dopravního podniku Milan Křístek.

V letech 2008 až 2011 prodal dopravce celkem 41 tramvají. Cena za tramvaj, která by jinak šla do šrotu, se tehdy pohybovala kolem 70 tisíc korun.

Výjimku tvořila pouze zakázka do severokorejského Pchjongjangu z května 2008, jejíž součástí byla rozsáhlá oprava dodaných vozů. Cena se tak vyšplhala až na 650 tisíc za jeden vůz.

Loni se Dopravnímu podniku podařilo prodat 54 vyřazených tramvají, tedy o třináct víc než za předchozí čtyři roky.

"Zájem o staré vozy T3 a jejich modifikace byl zejména na Ukrajině, bývalé pražské tramvaje tak jezdí v Krivem Rogu, Charkově, Kyjevě a Oděse. Deset tramvají odebralo ruské město Kursk a jeden vůz byl prodán severočeskému Liberci," upřesnila mluvčí podniku Aneta Řehková.

Prodané tramvaje ovšem nemíří jen do běžného provozu. Další čtyři vozy T3 zůstaly v Muzeu MHD, které provozuje Dopravní podnik.

V Praze byly tramvaje typu T3 postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 pak nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T a od února 2011 novým typem Škoda 15T. S některými modernizovanými typy tramvají T3 se budou cestující pražské MHD setkávat ještě dlouhá léta.