Železniční koridor u Kařezu

Železniční koridor u Kařezu | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic. Hlavní tratě Česko míjí

  • 65
Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí. Loni se přitom zprovoznilo 110 kilometrů. Ani vyšší tempo zkvalitňování železniční infrastruktury by však Česku v rámci evropské sítě moc nepomohlo. Okolní země totiž staví tratě na vyšší rychlost než Česko a páteřní spoje tak zemi objíždějí.

Na železnici budou letos zprovozněny rekonstruované tratě třetího železničního koridoru mezi Českým Těšínem a Mosty u Jablunkova a úsek čtvrtého koridoru Votice - Benešov u Prahy (více čtěte zde).

Modernizace železničních tratí by mohla být vyšší, připustil náměstek generálního ředitele SŽDC Petr Šlegr. Pro zrychlení modernizace by ale kromě evropských peněz, za které se v současné době staví, potřebovala větší množství peněz i z národního rozpočtu.

I přesto letos správa podle Šlegra proinvestuje 17 miliard korun, zhruba dvojnásobek toho co v minulém roce. Sice se letos dokončí méně úseků než vloni, řada staveb se ale zahájí, dodal.

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry

Problémem tuzemské železnice není podle konzultanta a dopravního experta Emanuela Šípa postup rekonstrukcí, ale podoba, jakou nové tratě v Česku mají.

SŽDC v roce 1995 rozhodla o modernizaci tratí na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, což v současnosti přestává evropským standardům v železniční dopravě stačit. Na železničních tazích, kde je vysoká hustota sídel a řada zastávek, by měly vlaky jezdit vyšší než dvousetkilometrovou rychlostí, aby snesly srovnání s dopravou v západní Evropě.

Dnes už je podle Šípa rychlejší jet z Berlína do Vídně přes Norimberk, Pasov a Linec než přes Prahu. Českou republiku objíždějí i vlaky směřující do Ruska a na Ukrajinu, za což může zanedbání východního směru po rozpadu Československa. Nyní vlaky ČR objíždějí přes Polsko nebo údolím Dunaje přes Maďarsko.

,