Továrna Škoda Auto. Ilustrační foto

Továrna Škoda Auto. Ilustrační foto | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Dorazila krize do Škodovky? Firma chce v motorárně zrušit 21 směn

  • 46
Škoda Auto musí po třech letech znovu řešit problém s nedostatečnou poptávkou a omezovat výrobu. Zatím ne kvůli nezájmu o své modely, ale po autech Volkswagen v Jižní Americe. Pro ně v Mladé Boleslavi vyrábí tříválcové motory. Omezení se týká několika stovek zaměstnanců v motorárně.

Vedení firmy už žádá odboráře, aby souhlasili se zrušením 21 směn v příštích týdnech. "Na stole mi leží požadavek firmy na 21 minusových směn," řekl v odborářském týdeníku Škodovácký odborář šéf odborů Jaroslav Povšík. Důvodem je nedostatečná poptávka po autech s těmito motory na jihoamerickém trhu. Informace potvrdil mluvčí škodovky Rudolf Dreithaler. Podle něj se to dotkne zhruba stovky lidí.

Podle Povšíka ale lidé nepřijdou o peníze za to, že nepůjdou do práce, a dostanou i ve volnu plnou mzdu. Je to díky zavedenému flexikontu pracovní doby, které má sloužit k vyrovnávání výkyvů v poptávce po práci: když musí firma vyhlašovat mimořádné směny, mají zaměstnanci připsané plusové směny a naopak.

Ve firmě se ale konto "nuluje" každé čtvrtletí a do konce roku už není příliš pravděpodobné, že by firma vyhlásila plusové směny, při kterých by pracovali lidé víceméně zdarma. "Může se také za rok stát, že zaměstnanci na motorech mohou za rok hypoteticky dělat i v sobotu, protože firma přišla s výrobou nového motoru, nové technologie," dodal Povšík. Prodeje samotných škodovek podle automobilky zatím stále rostou.