Dostatečná odpověď na e-mail jen v polovině případů

  • 3
Čím dál více lidí je ochotno a schopno s úředníky komunikovat prostřednictvím e-mailu. Navíc samy úřady tuto možnost na svých internetových stránkách nabízejí. Redakce MF DNES rozeslala elektronickou poštou pět jednoduchých dotazů na čtrnáct magistrátů. Jaký byl výsledek?

Ve více než třetině případů nedorazila naprosto žádná odpověď, přičemž pouze polovina všech reakcí poskytla řešení dané otázky. Alarmující je však ještě jiná skutečnost - dvě instituce, v Mladé Boleslavi a Ústí nad Labem, nezareagovaly ani na jeden e-mail.

Dva dny a dost

Soubor dotazů byl totožný s otázkami, které byly pokládány v telefonickém průzkumu. Z anonymně vytvořených poštovních schránek byl vždy na příslušném magistrátu kontaktován sociální a živnostenský odbor, stavební úřad, pasové oddělení a oddělení řidičských průkazů. A to na jedinou, společnou e-mailovou adresu nabídnutou na internetových stránkách magistrátů. Chvályhodný může být fakt, že pokud už úřad zareaguje, odpověď k tazateli dorazí většinou během prvních dvou dnů od odeslání. Výjimkou však nejsou ani reakce po více než dvou pracovních týdnech. Tak tomu bylo například na oddělení řidičských průkazů v Českých Budějovicích či na karlovarském živnostenském odboru.

Dvě strany mince

Jednoznačně nejlépe si v tomto směru vedl magistrát v Jihlavě. Jeho pracovníci zřejmě moderní techniku ovládají, neboť nejpozději do pěti dnů zareagovala všechna posuzovaná oddělení, vždy s nabídkou řešení, jednou se žádostí o doplnění údajů. V těsném závěsu následují Pardubice, které vyrozuměly tazatele o trochu později. Naopak v nejhorším světle se ukázaly magistráty Mladé Boleslavi a Ústí nad Labem, které se neobtěžovaly vyjádřit ani k jedinému ze zaslaných dotazů. Z pohledu jednotlivých odborů jsou na tom zle stavební úřady, které elektronickou cestou se zákazníkem komunikují nejméně. Ze čtrnácti kontaktovaných míst sedm neposlalo naprosto žádnou odpověď. Na druhé straně stojí živnostenské odbory, jež dělají svému podnikatelskému duchu čest. Na ně je možné se víceméně spolehnout - redakce obdržela více než tři čtvrtiny reakcí.

Magistráty a jejich reakce

Jihlava: 5 odpovědí * Pardubice: 5 odpovědí * Ostrava: 3 odpovědi. Dvakrát odkaz na příslušný odbor * Liberec: 4 odpovědi, 3 ihned první den. Ze stavebního úřadu nepřišla žádná reakce * Plzeň: 3 odpovědi. Jedenkrát odkaz na stavební úřad. Oddělení řidičských průkazů neodpovědělo * Karlovy Vary: 3 odpovědi. Jedenkrát odkaz na internet, jedenkrát na stavební úřad * Brno: 2 odpovědi. Jednou odkaz na internet, jednou na stavební úřad. Živnostenský odbor neodpověděl * Zlín: 3 odpovědi. Oddělení řidičských průkazů a stavební úřad neodpověděly * Praha 1: 2 odpovědi. Jedenkrát odkaz na magistrát. Sociální odbor a stavební úřad neodpověděly * Hradec Králové: 2 odpovědi. Jedenkrát odkaz na internet a stavební úřad. Oddělení řidičských průkazů a pasové oddělení neodpověděly * České Budějovice: 3 odpovědi. Sociální odbor a stavební úřad neodpověděly * Olomouc: 2 odpovědi. Sociální odbor, pasové oddělení a stavební úřad neodpověděly. * Mladá Boleslav: žádná odpověď. Ústí nad Labem: žádná odpověď.

Z naší ankety vyplynulo, že se službami na úřadech je spokojeno 16,3% dotazovaných, zatímco nespokojených je úctyhodných 83,7%. Zeptali jsme se několika občanů konkrétně:

Jaké jsou vaše zkušenosti s úřady?

Štěpánka Duchková, moderátorka

Mé zkušenosti s úřady jsou pozitivní. Je to ale asi tím, že mě většinou úředníci identifikovali a chovali se ke mně slušně. Jeden nejmenovaný úřad udělal při vyřizování mé žádosti velmi vážnou chybu. Zapřísahali mě, abych to nezveřejňovala (já jsem to stejně a od té doby mě tam nosí na rukou. Kdybych byla anonymní občan, asi bych mluvila jinak podle toho, co slyším od lidí kolem sebe.

Martina Bohoňková, lékařka, 27 let

Mám zkušenosti z katastrálního úřadu. Jednání úředníků bylo velice příjemné, ale systém organizace práce je jednoduše hrozný. Málo úředních hodin i úředníků a špatné uspořádání jednotlivých kanceláří. Vystojíte frontu v druhém patře, odkud vás pošlou do přízemí vystát si další frontu na kolek. Zkrátka nepříjemné zdržování.

Vladimír Dytrych, 54 let, podnikatel

Moje zkušenosti s úřady jsou v podstatě pozitivní. Pravidelně navštěvuji finanční úřad a sociálku a s "úředním šimlem" jsem se naštěstí ještě nesetkal. Jediné, čemu se na úřadech snažím vyhnout, jsou fronty.

Vlasta Chyšková, 30 let, účetní

Při svém pracovním i soukromém kontaktu s úřady jsem se nikdy nesetkala s žádným problémem. I přístup úředníků mi vždy vyhovoval. Jediné, co by se mohlo vylepšit, jsou úřední hodiny jednotlivých úřadů. Myslím, že dva dny v týdnu nestačí.

František Veselý, 47 let, automechanik

Přiznám se, že z každého jednání s úřady mám naprostou fobii. Pokud to jenom trochu jde, vysílám za sebe manželku. Myslím si, že většina úředníků by se svým přístupem neměla v soukromém sektoru služeb šanci. Jenže jejich plat je stejný, i pokud jsou neochotní.