První auta projíždějí nově otevřeným úsekem dálnice D8 u Řehlovic (17.12.2016)

První auta projíždějí nově otevřeným úsekem dálnice D8 u Řehlovic (17.12.2016) | foto: icearena.cz

D8 pomohla autobusům, jezdí do Německa rychleji než vlak

  • 60
Situace známá z jízdních řádů mezi Prahou a Mnichovem se opakuje už i na trase Praha - Berlín. Díky dostavbě D8 jsou autobusy mezi těmito městy rychlejší než vlaky.

Jeden z dopravců mezi Prahou a Berlínem ve čtvrtek potvrdil, že od pátku mění jízdní řády a zkrátí jízdní dobu o 15 minut. Jde o reakci na otevření dálnice D8.

Zkrácení doby jízdy se týká všech autobusů RegioJetu mezi Prahou a Berlínem. „Zkrácení jízdních dob navazuje na analýzu jízdních dob po otevření zbývajícího úseku dálnice D8 v závěru loňského roku,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Další dopravci zatím váhají.

TEST: Žlutí proti zeleným. Je lepší RegioJet, nebo FlixBus?

Vlaky sice zůstávají rychlejší na trase z Prahy do Berlína na hlavní nádraží, avšak na berlínské stanici Südkreuz, kde je přípoj na městskou železnici a metro, budou už autobusy dříve: za 4 hodiny a 15 minut, zatímco vlak jede 4 hodiny a 22 minut.

Stejně tak bude autobus rychlejší na trase z Prahy do Drážďan: RegioJet zkrátil dobu jízdy na 1 hodinu a 55 minut, vlak je o dvacet minut pomalejší, protože se trať z velké části vine delší cestou podél Labe.

Na trase Praha - Berlín už probíhá přes rok velký boj o cestující, zatím ale nikdo z dopravců neustoupil. Autobusy bývají většinou levnější, navíc jezdí častěji než vlaky. Z Prahy denně jezdí 23 autobusů přímo do Berlína, vlaků 7.

Zatímco v Evropě bývá většinou rychlejší vlak, v případě Česka a jeho mezinárodních spojů vychází rychleji většinou autobus. Důvodem je absence kvalitní železniční sítě. Například i v případě spojení z Mnichova a Norimberka do Prahy německé dráhy DB rezignovaly na vlak a raději vypravují z obou měst přímé autobusy.