Dálnice D8 měla být hotová v roce 2010. Dodnes končí v prudké zatáčce u Řehlovic, odkud pokračuje rychlostní silnice na Teplice.

Dálnice D8 měla být hotová v roce 2010. Dodnes končí v prudké zatáčce u Řehlovic, odkud pokračuje rychlostní silnice na Teplice. | foto: Karel Kopáč, MF DNES

Dotace na dostavbu D8 možná půjde na opravy D1, říká ministerstvo

  • 53
Pokud se úsek dálnice D8 přes České středohoří nezačne stavět do poloviny příštího roku, využije ministerstvo dopravy dotace od EU zřejmě na opravy D1. Dálnice by se sice dostavěla ze státních peněz, hrozilo by však, že by se část změnila na rychlostní silnici.

"Dostavba D8 se už dostala mimo kontrolu státu. Nejpozději v polovině roku 2012 si budeme muset říct, co s evropskými dotacemi. A pokud se na D8 nezačne stavět, budeme muset najít náhradní řešení," řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Dotace by pravděpodobně putovaly na opravu dálnice D1. Z rozpočtu 13,8 miliardy korun na stavbu úseku dálnice D8 přes České středohoří platí Evropská unie 8,1 miliardy korun. Dotace je potřeba vyčerpat do roku 2015, k dokončení stavby je přitom potřeba minimálně dva roky stavebních prací.

Dostavbu dálnice, která podle původních prognóz už měla být hotová, komplikují spory odborníků, státních úředníků a ekologických aktivistů o její trasu.
Ředitelství silnic a dálnic v současnosti čeká na zbývající stavební povolení, která má vydat městský úřad v Lovosicích.

Ministerstvo o změně projektu zatím neuvažuje

Dálnice D8 spojí Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a severním Německem. Přes České středohoří zbývá dostavět ještě 16,4 kilometru, v současné době se pracuje asi na dvou třetinách úseku.

Pokud by šly evropské peníze na opravu D1, dokončení D8 by stát zaplatil ze svého. "Teď řešíme otázku financování, ale hysterie, která kvůli tomu v kraji panuje, je úplně zbytečná. Není to o tom, že by kvůli převedení dotací odjely bagry," řekl mluvčí.

Minimálně část z nedostavěné dálnice by se mohla změnit na levnější, ale užší rychlostní silnici. "To se také rozhodne v roce 2012 a bude to mimo jiné záviset na počtu peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Z jeho strany tu určité myšlenky na podobný krok byly, ale zatím pořád platí, že se staví podle dálničního profilu. My o změně zatím neuvažujeme," uvedl Ptačinský.

,