Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec monopolu Českých drah. Začne boj o dotačních třináct miliard

  5:00
Na české železnici se schyluje k výrazné proměně, díky které může skončit téměř monopolní postavení Českých drah. O dotace na vlaky se bude totiž soutěžit, což může přinést větší počet spojů. Ve hře jsou navíc velké peníze: přes 13 miliard korun ročně, které stát a kraje posílají dopravci na provoz vlaků.

Jednotka railjet poblíž České Třebové | foto: České dráhy

Českým drahám (ČD) se v minulosti podařilo zablokovat téměř všechny pokusy o soutěže na provoz dálkových vlaků tak, že mezi rychlíky placené ze státních peněz pronikl letos jediný dopravce: GW Train Regio mezi Plzní a Mostem. Teď je však čeká tvrdší boj o udržení byznysu.

Podle čtvrtého železničního balíčku, se kterým přišla Evropská komise a který je již platný, skončí možnost zadání smluv jednomu dopravci bez soutěže v roce 2023, do roku 2033 musí skončit všechny nevysoutěžené smlouvy. Takové kontrakty tvoří drtivou většinu byznysu ČD.

Radikální soukromníci

Vláda už minulý týden schválila plán soutěží na několik rychlíkových linek. Nechá tak ČD obhájit na trhu cenu, za kterou státu své služby nabízejí. Jenže v roce 2019 skončí dosavadní desetileté smlouvy a většinu spojů bude muset ministerstvo dopravy a kraje objednat znovu. Soutěže nestihnou, budou je muset zadat opět přímo.

Ministerstvo kvůli tomu čelí velké kritice alternativních dopravců. Na úterním jednání tripartity představilo nový materiál, v kterém řeší budoucnost soutěží a který vychází soukromníkům více vstříc. Přímo zadání totiž mohou soukromníci zablokovat tím, že podají sami na některé linky alternativní nabídku.

Jedna jízdenka pro všechny

Novinkou od roku 2019, která by mohla do vlaků přilákat více lidí, má být i dohoda o vzájemném uznávání jízdenek mezi dopravci, na které ministerstvo pracuje. Součástí by mohla být i síťová roční jízdenka.

„Usilujeme o to, aby se systém tarifní integrace spustil ke konci roku 2019, kdy končí většina dosavadních smluv o veřejných službách v železniční dopravě. V rámci volitelných součástí systému se uvažuje také o zřízení celosíťové roční jízdenky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V takovém případě je nutné se nabídkou zabývat a zvážit, zda nevede k efektivnějšímu zajištění předmětných veřejných služeb,“ uvádí se v materiálu. Podle této logiky by měly stát a kraje dát přednost v případě lepší nabídky jinému dopravci. I bez soutěže. Ušetřené peníze mohou sloužit k objednání dalších spojů.

Pokud přijde státu alternativní nabídka na provoz některé rychlíkové linky, počítá materiál s tím, že buď stát či kraje vypíší na trasu soutěž, nebo může uzavřít smlouvu přímo na základě neformálního výběru mezi jednotlivými nabídkami dopravců.

Odboráři jsou proti

Dlouhodobé smlouvy umožnily ČD investovat, vozový park se výrazně proměnil k lepšímu a počty cestujících ve vlacích stoupají. Proti otevírání trhu jsou hlavně odboráři. „Nikdo neříká, co bude s investicemi do ČD, které tu v posledních letech byly,“ říká Vladimír Vokoun z Odborového sdružení železničářů. České dráhy se k materiály nevyjádřily. Teoreticky může nastat ale situace, že po roce 2033 nebudou jezdit v Česku s jediným vlakem v závazku veřejné služby.

Soukromí dopravci takový krok vítají, nejraději by však měli už v roce 2023 všude vysoutěženo. „Při transparentním posouzení všech nabídek od všech dopravců, tedy ČD i soukromých, můžeme mít už v roce 2023 v celé republice stejně kvalitní služby jako na lince Praha - Ostrava,“ míní šéf Leo Express Peter Köhler a varuje: „Jinak stát svou nerozhodností ostatní dopravce zlikviduje a daňoví poplatníci tak budou dál zbytečně hradit to, co může uhradit soukromý sektor.“

Nejdůležitější trasy si počkají

To se ale za současného stavu nejeví jako příliš reálné. Ministerstvo chce trh otevírat postupně, každý rok chce proto přijít s balíkem několika soutěží. Plán se netýká trasy Praha - Ostrava, kde už stát vlaky neobjednává a kde o zákazníky bojují tři dopravci.

Podle aktuální verze má stát začít ještě letos soutěžit provoz rychlíků z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem, následovat má trať Praha - Hradec Králové. Silné trasy Praha - Brno nebo Praha - Ústí nad Labem mají jít do soutěží až za deset let.

Pro silně zadlužené ČD jde o klíčové rozhodnutí, které může ovlivnit jejich budoucnost. Platby od státu a krajů tvoří dvě třetiny jejich tržeb. Ministerstvo dopravy je přitom samo v situaci, kdy ČD ovládá a současně má na starost i liberalizaci celého trhu.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Řecko omezí rybolov vlečnými sítěmi. Připojte se, vybízejí EU ochránci přírody

20. dubna 2024

Řecko se stalo první zemí v Evropě, která vyhlásila zákaz rybolovu vlečnými sítěmi pro lov při dně...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

20. dubna 2024  10:52

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Další halving bitcoinu. Odměna pro těžaře klesla opět na polovinu

20. dubna 2024  10:27

U kryptoměny bitcoin se v noci na dnešek uskutečnil další halving, tedy snížení odměny pro těžaře...

Třetina rodičů očekává, že si letos za prázdniny připlatí, ukázal průzkum

20. dubna 2024  10:20

Třetina rodičů očekává, že si letos za prázdniny připlatí. Každý pátý počítá s účtem vyšším než 10...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...