Na konci února by kraj už měl vědět, kdo bude jezdit na mezinárodní trati z Liberce do Rybniště přes německou Žitavu. Ilustrační foto.

Na konci února by kraj už měl vědět, kdo bude jezdit na mezinárodní trati z Liberce do Rybniště přes německou Žitavu. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Dotované tratě na severu Čech lákají Brity i Francouze

  • 24
Vozit cestující po českých lokálkách s vydatným příspěvkem krajů je pro dopravce zřejmě lákavé sousto. Ukazuje to alespoň zájem firem, které se přihlásily do soutěže na zajištění regionální dopravy na vybraných tratích po Libereckém kraji. Ten je po Karlovarském druhým, který bude železnici dotovat podle toho, kdo z dopravců nabídne nejlepší podmínky.

Na severu Čech soutěží pět firem. "Počet zájemců je pro nás příjemným překvapením," říká šéf Korid LK Petr Prokeš.

Organizace vlastněná krajem má na starosti koordinaci veřejné dopravy a slibuje si od soutěže lepší podmínky pro cestující než dosud. Firmy se utkají zhruba o třetinu všech tratí, na jejichž provoz kraj doplácí. MF DNES získala seznam všech zájemců, kteří se do soutěže přihlásili a kteří mají do června čas podat nabídky.

Kromě Českých drah, které po vybraných tratích už teď jezdí, má zájem britský obr Arriva nebo francouzský Keolis. Ten jde do soutěže společně s českou Student Agency. V soutěži jsou ještě český Viamont a Railtrans. Posledně jmenovaná firma však vypadla kvůli formálním nedostatkům, jak později sdělil i její mluvčí.

Svoji účast v soutěži ve středu MF DNES jinak potvrdily všechny zbylé společnosti.

Dopravci chtějí více příležitostí

"Je načase, aby podobné soutěže začalo dělat ministerstvo a jiné kraje," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. Podle něj právě vysoký počet uchazečů ukazuje, že o provozování železniční dopravy je u nás zájem.

Většinu příspěvků na úhradu ztráty z provozu osobních vlaků a rychlíků zatím získávají České dráhy, které ročně mají kolem osmi miliard korun z veřejných prostředků a požadují další. Z tohoto koláče však chtějí ujíst i další dopravci.

V Libereckém kraji se soutěží sice "jen" o sedmdesát milionů korun, ale seznam přihlášených ukazuje na zájem i ze zahraničí. Podobný stav je i v regionální autobusové dopravě, kde se zatím zakázky na dotované spoje rozdělují na základě zvykového práva bez jakýchkoliv soutěží.

"Pokud budou další soutěže, určitě do nich chceme jít," potvrdil Ivan Procházka, který vede české zastoupení Arrivy. Stejně hovoří například Luděk Peleška z Viamontu.

O tratě se soutěžilo už dříve

Dopravci zatím mnoho šancí dostat se do dotované dopravy neměli: dvě soutěže vypsalo ministerstvo na rychlíkové tratě, ale tam podle většiny účastníků České dráhy podtrhly cenu. Z krajů soutěže vypsal jen Liberecký a Karlovarský, ostatní zatím otálejí.

Kraje budou vybírat podle ceny a kvality vlaků, vítězná firma získá kontrakt na patnáct let, aby mohla umořit investice do nových strojů. Podle Petra Moravce z Českých drah tyto tendry ukážou skutečné náklady na provoz a kraje pochopí, že budou muset za dopravu platit více než dosud.

"Chceme moderní motorové jednotky s nízkopodlažními částmi, které zajistí kvalitní, rychlou, pohodlnou a bezpečnou dopravu v oblasti," dodal Prokeš.

Může se hodit

Jízdní řády

Nově můžete vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah.
www.jizdnirady.cz

Na konci února by kraj už měl vědět, kdo bude jezdit na mezinárodní trati z Liberce do Rybniště přes německou Žitavu. V soutěži jsou čtyři firmy. Okolo českých kolejí krouží navíc i další dopravci, kteří se ještě do této soutěže nepřihlásili. Například německé Deutsche Bahn nebo rakouské dráhy. Nedávno na český trh koupí společnosti Probo Trans vstoupily prostřednictvím dceřiné společnosti také nizozemské dráhy.

Liberecký kraj už jednou podobnou soutěž vypsal, nabídky ostatních dopravců však byly mnohem dražší než od Českých drah, takže kraj nakonec nového provozovatele nevybral. Podle náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka výběrová řízení stát chystá. Řešit je však bude až nový zákon o veřejných službách v přepravě, který ministerstvo připravuje.