Pendolino má nový interiér

Pendolino má nový interiér | foto: České dráhy

Ve vlaku jen 86 lidí. Slováci řeší, co s poloprázdnými českými pendoliny

  • 251
Společným nočním vlakům českého a slovenského železničního dopravce na Slovensku a také dennímu spoji Pendolino Košičan hrozí, že už nebudou dotované. Navrhuje to materiál slovenského ministerstva dopravy. Spoje totiž nejezdí dostatečně vytížené. Na konec dotací tlačí i soukromí dopravci.

Trať Praha - Košice se stala další z těch, na kterou se přesunul konkurenční boj českých dopravců. Zatímco po Česku jedou vlaky všech tří dopravců bez dotací (bez započítání kompenzací za povinně nařízené slevy), na Slovensku mají výhodu České dráhy. Spojily se s tamějším státním dopravcem Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a pendolino jede v závazku veřejné služby, firmy tak dostávají na jeho provoz peníze od státu.

Přísun peněz se však možná zastaví. „Z výsledků analýzy vyplývá, že nabídka vlaků na trase Košice - Praha je předimenzovaná, trh je přesycený a situace zatěžuje hospodaření ZSSK, respektive státní rozpočet,“ uvádí analýza slovenského ministerstva dopravy a výstavby, kterou zveřejnilo ministerstvo na svých stránkách. Podle materiálu „Revízia financovani prevádzky vlakov ZSSK na trase Košice - Praha“ je potřeba řešit otvírání železnice systémově.

Analýza uvádí, že ZSSK výrazně klesl na této trase počet cestujících, provoz ve stávajícím konceptu znamená ztrátu 5 milionů eur, kterou musí hradit stát. „Pokud by došlo k přehodnocení provozování vybraných vlaků, bylo by možné tyto peníze využít na posílení dopravy v relacích s vysokými přepravními proudy cestujících a nedostatečnou nabídkou spojů,“ dodalo ministerstvo.

Na trase Praha - Košice dnes jezdí České dráhy společně se ZSSK s třemi páry vlaků, RegioJet má také tři spoje denně každým směrem, Leo Express dva.

Materiál uvádí, že v průměru ZSSK na trase mezi Prahou a Košicemi přepraví 665 lidí v obou směrech, tedy 106 v každém vlaku. Nejméně vytížené jsou právě pendolina: ve směru z Prahy přepravují na Slovensku v průměru 86 cestujících, kapacita celé jednotky je 330 míst. Původní verze materiálu, která ale není nikde veřejně dostupná, uváděla ještě nižší počet cestujících, v průměru pod čtyřicet lidí.

Zájem roste, tvrdí dopravce

České dráhy nechtěly materiál komentovat, protože jde o záležitost ZSSK. Mluvčí ZSSK Tomáš Kováč řekl, že pendolino i noční vlaky do Česka chtějí provozovat i nadále.

„Zájem veřejnosti o toto nejrychlejší železniční spojení meziročně roste, loni o 19 %, na vnitrostátním úseku Košice - Čadca dokonce o 34 %,“ dodal Kováč. „Kdyby pendolino nejezdilo, veřejnost by přišla o dobrou dopravní službu,“ tvrdí Kováč. V případě nočních vlaků upozornil i na fakt, že ZSSK a ČD provozují i možnost přepravy auta.

Pro cestující má velká konkurence zatím výhodu, ceny jízdenek mezi Prahou a Košicemi jsou stále velmi nízké. Soukromníci se ale netají tím, že chtějí, aby Slovensko přestalo spoje ZSSK na této trase dotovat.