Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Ojetiny letos opět táhnou. Každé druhé auto v Česku je starší deseti let

  • 70
V Česku stále roste počet vozů starších deseti let, která se na zdejší trh použitých aut dováží ze zahraničí. Za prvních devět měsíců stouply celkové dovozy ojetin o desetinu, nejvíce pak kategorie aut vyrobených před deseti a více lety. Jejich podíl přesáhl po dlouhé době polovinu (51,5 procenta).

Žebříček nejčastěji dovážených ojetin částečně kopíruje pořadí nejprodávanějších nových aut v Česku: kralují mu škodovky, následované Volkswagenem a Fordem.

V případě některých značek je dovoz ojetin dokonce vyšší než prodeje nových aut. V první desítce to platí u Volkswagenu, Fordu a Peugeotu. V žebříčku podle prodejů modelů vede Octavia následovaná Fabií a Volkswagenem Passat.

Výrazně rostou i dovozy korejských značek, což souvisí s jejich nástupem v segmentu nových aut na českém trhu. Vyplývá to z dat z registru vozidel, která zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

I když zejména výrobci a prodejci nových aut často upozorňují na vysoký počet starých ojetin, jejich velký podíl nemusí být až takovou závadou z pohledu životního prostředí: emisní třídu Euro 4 musí splňovat už všechna auta uvedená na trh od roku 2005, u aut uváděných v té době neplatí už ani tak oblíbená mantra automobilek, že staré vozy jsou i méně bezpečné.

Tachometry stočené v průměru o 100 tisíc km

Podle analýzy společnosti Cebia tak dál roste průměrné stáří vozového parku u nás, aktuální hodnota je 14,9 let. Meziročně výrazně vzrostl počet vozidel s udávaným stavem tachometru nad 200 tisíc kilometrů, a to z 16 procent na 26 procent.

„Znamená to, že prodejci častěji přiznávají vyšší najetý stav tachometru a motoristé je častěji kupují,“ řekl ředitel Cebia Martin Pajer.

Průměrný udávaný stav tachometru byl v prvních třech čtvrtletích tohoto roku 161 tisíc kilometrů. „Pokud vezmeme v úvahu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 tisíc kilometrů, skutečný stav najetých kilometrů překračuje 200 tisíc kilometrů,“ dodal Pajer. Průměrná prodejní cena klesla nepatrně na 192 200 korun, ojetina se prodává v průměru 65 dní.

Podle dat společnosti Cebia vlivem nárůstu dovážených ojetin klesá podíl vozidel českého původu, z loňských 70 na letošních 68 procent. Dováží se letos méně z Německa, naopak roste podíl ojetin z Itálie. Podíl aut z Německa může být ale ve skutečnosti nižší, dovozci je tam často registrují jen krátce a účelově kvůli tomu, aby získala „německý původ“.

Nejprodávanější modely ojetin v procentech
Škoda Octavia 10,2 %
Škoda Fabia 6,8 %
VW Passat 4,1 %
Ford Focus3,2 %
VW Golf2,8 %
Škoda Superb2,5 %
Ford Mondeo1,8 %
Renault Mégane1,6 %
Peugeot 206, 207 a 2081,5 %
Citroen C41,5 %
Kia Ceed1,5 %
Peugeot 3,7 a 3,6 1,4 %
Hyundai i301,4 %
Opel Astra1,3 %
Toyota Yaris1,2 %
Citroen Xsara1,2 %
Renault Scénic1,2 %
Audi A61,1 %
BMW řada 31,0 %
Audia A41,0 %