Dovézt auto z dovolené? Holá iluze!

Dovézt si ze zahraniční dovolené starší auto nebo motorku? To je od začátku měsíce pro většinu řadových motoristů - zájemců o levná vozidla prakticky jen iluze.
Dovézt si ze zahraniční dovolené starší auto nebo motorku? To je od začátku měsíce pro většinu řadových motoristů - zájemců o levná vozidla prakticky jen iluze. Nový zákon o odmínkách provozu na pozemních komunikacích totiž dovoluje přihlásit v tuzemsku jen pětileté a mladší nebo evropskou homologací vybavené vozidlo, které však je v současnosti v České republice lacinější než kdekoliv v západní Evropě.

"Taková nehavarovaná auta jsou například v Německu o 25 až 35 procent dražší než v Česku. Jejich individuální dovoz z ciziny se tedy - pokud je lidé nedostanou výhodně, či dokonce zdarma od příbuzných nebo známých - nevyplatí," říká Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Jan Slawisch dováží a opravuje auta v severočeské Krupce nedaleko hranice s Německem, které v uplynulém desetiletí bylo největší zásobárnou ojetin pro zdejší silnice. "Už před poslední úpravou podmínek dovozu se vyplatilo vozit prakticky jen bouračky, které tak představovaly v mém obchodu 98 procent podílu. Nepoškozená auta byla už dřív nevýhodně drahá a teď se situace ještě zhoršuje," konstatuje Jan Slawisch. Doplňuje, že izmíněná auta po haváriích si daleko pravděpodobněji opatří člověk, který s německými obchodníky spolupracuje dlouhé roky a bere od nich i méně výhodné zboží než zájemce bez zkušeností a kontaktů. V posledním desetiletí lidé ze zahraničí dovezli zhruba 1 070 000 jetých či havarovaných osobních automobilů. Začátkem devadesátých let představovaly pomoc, později začaly být zvláště nekvalitně opravené a někdy až nebezpečné exempláře na obtíž. O Česku se začalo hovořit jako o vrakovišti Evropy. "Podle mého názoru je na trhu ojetin dostatečná nabídka, která se plynule doplňuje už z domácích zdrojů. Přibývá dokonce i dva, tři či pět roků starých aut, která byla koupena jako nová v tuzemsku, a lidé o ně mají největší zájem," sděluje ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Patří k zastáncům nového omezujícího zákona, který cestu do Česka otevírá jen solidním a ekologicky vyhovujícím automobilům. Jan Slawisch ovšem oponuje, že nová omezení dovozu ochudí zdejší trh ojetin o nejžádanější auta cenové kategorie kolem 100 tisíc korun. Očekává nedostatek kupříkladu Fordů Fiesta ročníků 1992, 1993 a 1994, Fordů Escort do roku 1994, Oplů Vectra, Volkswagenů Passat, Volkswagenů Golf III... " Každý nemá na leasing nového či drahého jetého auta. V místech, kde mají lidé důvod bát se o práci, ostatně na leasing myslí jen málokdo," říká Jan Slawisch a upozorňuje, že stav tuzemského vozového parku zdaleka není tak příznivý, abychom mohli solidní auta z první poloviny devadesátých let odmítat. "V zemi jezdí milion aut starších 14 let a 1,3 milionu dalších, která jsou starší deseti let," vypočítává Jan Slawisch. "Velmi přibývá lidí s omezenými finančními možnostmi, kteří dávají vyvařovat staré zkorodované Škody Favorit, zájem je io trabanty, které jsou čím dál tím skromněji k mání na území bývalé NDR. Lidé je pořád ještě legalizují k provozu na zdejších silnicích s využitím dokladů svých starých a vysloužilých vozů." Aleš Kužel, šéf nákupu největšího bazaru AAA Auto Praha, naopak soudí, že nedostatek ojetin v Česku nehrozí. "Průměrná hodnota prodaných aut se v naší firmě zvedla na 150 tisíc korun, poslední dobou přibývá zájemců také o vozy v ceně nad 300 tisíc korun," uvádí a ze zkušeností konstatuje, že poptávka o ojetiny se poslední dobou mění. "Zatímco dřív lidé ve velkém brali ihorší auta, jen když měla dobrou značku a příznivou cenu, nyní si už vybírají," říká Aleš Kužel. "Zásadně preferují vozy koupené jako nové v tuzemsku, se servisními knížkami a bez těžkých havárií v životopise. Raději si připlatí či vezmou ojetinu na leasing, jen když je kvalitní. Další zajímavostí je, že spíš koupí mladší malý vůz než starý a velký za srovnatelné peníze. Konkrétně - už jsem nejednou viděl upřednostnit třeba pětiletého Peugeota 106 před dvanáctiletým BMW." Odborníci odhadují, že na zdejším trhu ojetin se tísní přes 300 tisíc osobních automobilů, z nichž mnohé kvůli stáří či špatnému technickému stavu své kupce nikdy nenajdou. Rovněž je třeba vzít v úvahu fakt, že v zemi se ročně prodá kolem 150 tisíc nových vozidel, což v důsledku znamená, že do bazarů či inzertních rubrik se dostává další zhruba 100 tisíc vozidel. Dovoz ojetin z ciziny byl až dosud rovněž velmi významným zdrojem nabídky, když vloni touto cestou do země přibylo přes 96 tisíc takových automobilů.

jan.cech@mfdnes.cz