Dovolená u moře letos moc nepodraží

Na dovolenou k moři, nebo k domácímu rybníku? Rozhodování je obvykle otázkou peněženky. Přitom obojí lze pořídit za stejné peníze, ovšem s jiným pohodlím. Pokud se člověk spokojí se stanem či jednoduchým apartmánem a přiveze si jídlo z domova, zaplatí za týden v Chorvatsku či na severu Itálie podle sezony zhruba dva a půl až čtyři tisíce korun. Podobná částka mu vystačí na týdenní pobyt včetně polopenze v hotelu na Slapech.

Zástupci cestovních kanceláří uvádějí, že letošní ceny zahraničních zájezdů podražily v porovnání s předchozím obdobím v průměru o tři až deset procent.

Na cenách se podepsalo pojištění
Zejména některé menší kanceláře promítly do své nabídky povinné pojištění proti krachu, které musí platit od letošního dubna. To zvedlo cenu až o pět procent. Mluvčí Čedoku Petr Ulrych a Věra Kudynová z kanceláře Fischer se naopak shodli, že se povinné pojistné v jejich cenách neodrazilo.

"Mnozí kalkulovali zájezdy na podzim a pojistku do nich ještě nezahrnuli, větší pohyb cen lze čekat napřesrok," upozorňuje Vladimír Jonáš z agentury Turista Praha, která vede databázi zájezdů 170 kanceláří z celé republiky.

Víc se mnohde platí také za cestování autobusem. Někteří opravdu totiž museli investovat a upravit vozy tak, aby vyhovovaly evropským normám.

Zatímco loni se na sever Itálie jezdilo v průměru za dvanáct set, v letošním roce je třeba podle Vladimíra Jonáše ze společnosti Turista Praha počítat i se sedmnácti sty korunami.

Ceny jsou pod vlivem měnových kurzů
Kurs koruny vůči zahraniční měně, který rovněž cenu zájezdu ovlivňuje, byl podle majitele kanceláře Helios Via Vlastimila Světlíka v době, kdy kanceláře v zahraničí pobyty sjednávaly, pro klienty příznivý.

Těšit se však například na levnější zájezdy do Turecka, jehož měna devalvovala o třicet procent, je zbytečné. Cestovní kanceláře totiž s hotely uzavřely smlouvy již loni na podzim, tedy před poklesem dináru.

Výhodu pocítí lidé, kteří sem pojedou na vlastní pěst a ubytování si zajistí přímo v zemi. "Turisté ušetří na nákupech a při placení za služby," doplňuje Petr Ulrych.

Majitelé cestovních kanceláří míní, že s cenou nebudou hýbat ani v případě zájezdů do španělských letovisek, která čelí hrozbám teroristů. "To není otázka peněz, ale bezpečí. Jsme ale v kontaktu se španělskou stranou a v případě jakéhokoli nebezpečí jsme připraveni zájezdy zrušit a nabídnout klientům jinou možnost," říká Vlastimil Světlic.

A jak při výběru zájezdu co nejvíce ušetřit? Vladimír Jonáš radí: dát si práci a porovnat nabídky konkurence. V katalozích jednotlivých kanceláří se totiž často opakují tytéž hotely či apartmány, ovšem mnohdy za jinou cenu. Co se týče cen zájezdů podle něj většinou vítězí mimopražské cestovní kanceláře.