Dovozci vytlačili Škodu na její půlku

  • 30
Hřiště, na němž automobilky bojují o zákazníky, se loni rozdělilo přesně na půl. Na straně domácích stojí Škoda Auto, na straně hostí oficiální dovozci nových aut. Ještě před rokem patřilo škodovce 52,5 procenta trhu. Celkově si ale loni pohoršili všichni. Nových osobních vozů se prodalo o 2,88 procenta méně než v roce 2001, celkem 147 754 kusů.

Co většina roku naznačovala, závěr potvrdil: nová osobní auta loni nešla na odbyt tolik jako dřív. Mimo jiné i kvůli povodním musela řada lidí nákup nového vozu odložit.

Meziročně vyšší prodej než v prvním roce nového tisíciletí vykázaly značky jen v březnu, listopadu a prosinci.

Úpadek se pochopitelně nevyhnul ani škodovce, která prodala o 7,58 procenta aut méně, celkem 73 883 kusů.

Naopak prodej francouzských značek Renault a Peugeot, které v žebříčku následují za mladoboleslavskou firmou, stoupl zhruba o dvě procenta. Reprezentanti země galského kohouta kontrolují zhruba po šesti procentech trhu.

Až na čtvrtou příčku klesl německý Volkswagen, pátý je jeho krajan Opel. Za zmínku stojí také růst zájmu o jihokorejské vozy Hyundai, které se z loňské patnácté dostaly na devátou příčku.

Nejsilnější značky roku 2002 (prodeje nových osobních aut)
Nejsilnější značky roku 2002 (prodeje nových osobních aut)
ZnačkaProdejPodíl v %
1. Škoda73 88350,0
2. Renault9 4486,39
3. Peugeot8 7855,95
4. VW7 8035,28
5. Opel6 1234,14
6. Ford4 9463,35
7. Citroen4 9423,34
8. Toyota3 3162,24

Škodovce chybí typ zvaný van
Už čtvrtým rokem po sobě klesl prodej lehkých užitkových vozů, o které loni projevilo zájem 1123 kupců, tedy o 7,5 procenta méně než v roce 2001.

Protože škodovka užitková auta momentálně nevyrábí, vévodí tomuto segmentu Ford, následován Volkswagenem a Renaultem. Když se započítají osobní a užitkové vozy dohromady, klesl už podíl Škody Auto pod padesát procent.

Dopravci pilně obnovují vozový park
Jedinou automobilovou kategorií, která vykázala růst, jsou nákladní vozy. Prodalo se jich meziročně o 6,23 procenta více, dohromady 69 951 kusů.

Svaz dovozců automobilů to zdůvodňuje podmínkami mezinárodní přepravy, které nutí dopravce obnovovat vozový park. Průměrné stáří je kolem 15 let a obnova v tomto segmentu probíhá nejrychleji.

Autobusy stárnou
Pravý opak lze konstatovat o autobusech. Loni se jich prodalo 836, o 13,72 procenta méně. Trhu vévodí s nadpolovičním podílem česká Karosa, necelých devatenáct procent ovládá taktéž domácí SOR Libchavy, třetí je Mercedes.

Průměrné stáří u registrovaných autobusů je dvanáct let, obnova parku je ale téměř nulová. Dopravci často opravují staré vozy opotřebovanými díly z dovozu.

Češi se vracejí k motorkám
Výrazné oživení prodejů zaznamenali výrobci motocyklů. Zákazníci u nich koupili necelých 13 tisíc kusů, o třicet procent více než předloni.

Kategorii nejslabších motorek vévodí mopedy Hero a Manet/Korado, silnějším strojům Yamaha a Honda.

,