Co většina roku naznačovala, závěr potvrdil: nová osobní auta loni nešla na odbyt tolik jako dřív. Mimo jiné i kvůli povodním musela řada lidí nákup nového vozu odložit.
Meziročně vyšší prodej než v prvním roce nového tisíciletí vykázaly značky jen v březnu, listopadu a prosinci.
Úpadek se pochopitelně nevyhnul ani škodovce, která prodala o 7,58 procenta aut méně, celkem 73 883 kusů.
Naopak prodej francouzských značek Renault a Peugeot, které v žebříčku následují za mladoboleslavskou firmou, stoupl zhruba o dvě procenta. Reprezentanti země galského kohouta kontrolují zhruba po šesti procentech trhu.
Až na čtvrtou příčku klesl německý Volkswagen, pátý je jeho krajan Opel. Za zmínku stojí také růst zájmu o jihokorejské vozy Hyundai, které se z loňské patnácté dostaly na devátou příčku.
Nejsilnější značky roku 2002 (prodeje nových osobních aut) | ||
---|---|---|
Značka | Prodej | Podíl v % |
1. Škoda | 73 883 | 50,0 |
2. Renault | 9 448 | 6,39 |
3. Peugeot | 8 785 | 5,95 |
4. VW | 7 803 | 5,28 |
5. Opel | 6 123 | 4,14 |
6. Ford | 4 946 | 3,35 |
7. Citroen | 4 942 | 3,34 |
8. Toyota | 3 316 | 2,24 |
Škodovce chybí typ zvaný van
Už čtvrtým rokem po sobě klesl prodej lehkých užitkových vozů, o které loni projevilo zájem 1123 kupců, tedy o 7,5 procenta méně než v roce 2001.
Protože škodovka užitková auta momentálně nevyrábí, vévodí tomuto segmentu Ford, následován Volkswagenem a Renaultem. Když se započítají osobní a užitkové vozy dohromady, klesl už podíl Škody Auto pod padesát procent.
Dopravci pilně obnovují vozový park
Jedinou automobilovou kategorií, která vykázala růst, jsou nákladní vozy. Prodalo se jich meziročně o 6,23 procenta více, dohromady 69 951 kusů.
Svaz dovozců automobilů to zdůvodňuje podmínkami mezinárodní přepravy, které nutí dopravce obnovovat vozový park. Průměrné stáří je kolem 15 let a obnova v tomto segmentu probíhá nejrychleji.
Autobusy stárnou
Pravý opak lze konstatovat o autobusech. Loni se jich prodalo 836, o 13,72 procenta méně. Trhu vévodí s nadpolovičním podílem česká Karosa, necelých devatenáct procent ovládá taktéž domácí SOR Libchavy, třetí je Mercedes.
Průměrné stáří u registrovaných autobusů je dvanáct let, obnova parku je ale téměř nulová. Dopravci často opravují staré vozy opotřebovanými díly z dovozu.
Češi se vracejí k motorkám
Výrazné oživení prodejů zaznamenali výrobci motocyklů. Zákazníci u nich koupili necelých 13 tisíc kusů, o třicet procent více než předloni.
Kategorii nejslabších motorek vévodí mopedy Hero a Manet/Korado, silnějším strojům Yamaha a Honda.