Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poplatek, který měl omladit auta, nezabral. Přesto se má rozšířit

  4:00aktualizováno  5:00
Výrazné rozšíření povinnosti platit poplatek za převod ojetého auta chystá ministerstvo životního prostředí. A to i přesto, že od roku 2009 zavedený poplatek zatím nepřispěl k omlazení vozového parku a dovoz zejména nejstarších vozů začíná narůstat.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Dovozy ojetin u nás klesly zásadně jen v roce 2009 po zavedení poplatku. Právě tím ministerstvo životního prostředí obhajuje i další rozšiřování poplatku. Problémem jsou ale především nejstarší auta. A jejich dovozy neustále stoupají. Loňský dovoz ojetin starších patnácti let je už na stejné úrovni jako před rokem 2008. Letos dovoz ojetin roste ještě rychleji: stoupl celkově o 25 procent za čtyři měsíce a do Česka se dovezlo dvakrát více vozů starších patnácti let než před rokem.

To se projevuje i na jiném ukazateli: průměrném stáří vozidel. Od zavedení poplatku stoupl průměrný věk vozidel o téměř rok na 14,5 let. Poplatek za registraci ojetiny je přitom evropským unikátem.

„Existují i poplatky za první registrace ojetých automobilů z dovozu, přičemž se používají různá kritéria. Poplatek za první přeregistraci již v Česku zaregistrovaných starších vozidel je zřejmě ale pouze česká cesta,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Registrace ojetin
 
2014201320122011201020092008
starší 10 let 42 82440 77536 75038 82131 53127 19156 038
starší 15 let 10 1137 1685 1844 9503 4702 87210 820
celkem ojetá 120 408126 115124 343131 707127 034144 602230 974
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Ministerstvo ale data z centrálního registru vozidel zpochybňuje. „Údaje nejsou v tuto chvíli k hodnocení úspěšnosti omlazování vozového parku v Česku příliš směrodatné. Až k 1. červenci z něj mizí auta z takzvaného polopřevodu,“ uvedla mluvčí resortu Petra Roubíčková. V jiných případech se ale vysoký průměrný věk aut státním úřadům hodí. Například národní plán čisté mobility, který zavádí možnost zdanění aut podle emisí, s průměrným stářím aut v registru pracuje.

Snaha o snižování emisí přes poplatek za dovoz ojetiny přitom vůbec neřeší fakt, že škodliviny budou dál bez jakéhokoliv zdanění vypouštět stejně stará auta, u kterých se nezmění majitel.

Peníze na vraky končí jinde

Podle původního plánu měly přitom jít peníze z poplatků zpět do systému na odstraňování autovraků. To se ale neděje. Stát loni na poplatcích vybral 271,5 milionu korun, na vraky šla ani ne desetina. Přitom přímo v zákoně je stanoveno, že jde o poplatek vybíraný kvůli vrakům. Podle mluvčí Státního fondu životního prostředí Lenky Brandtové se peníze používají na jiné ekologické projekty. Například na spolufinancování Operačního programu životního prostředí nebo na národní programy, například likvidaci černých skládek, podporu zeleně ve městech nebo ozdravné pobyty pro děti.

Ministerstvo životního prostředí si v minulosti prosadilo účelovou změnou zákona o odpadech, aby šly peníze použít i na něco jiného než na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Od ledna už ale výjimka skončila a peníze musí jít jen na vraky. Je tak jisté, že se je nepodaří utratit: aktuální výzva na dotace počítá jen se 40 miliony, letos už stát přitom z poplatků vybral přes 60 milionů korun.

Schvalování poplatku bude nejspíše blokovat opozice, proti je například TOP 09. „Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k vybírání dalších peněz od lidí,“ říká poslanec Michal Kučera. Podle něj by měl jít stát spíše pozitivní motivací k nákupu nových vozů. Jenže právě poslední pravicová vláda, v které byla i TOP 09, schválila v roce 2011 usnesení, podle kterého se má poplatek rozšířit i na auta s emisní normou EURO 3. Kučera upozorňuje i na asociální rozměr opatření: starší ojetiny si kupují většinou lidé, kteří mají hlouběji do kapsy a na lepší auto nemají.

Stát si od zavedení poplatku slibuje poptávku po ojetinách. „Nenavrhujeme plošnou silniční daň s ohledem na její sociální dopad,“ dodala Roubíčková. „Stále se zvyšující dovoz ojetých vozidel ve věku nad 10 let a jejich lákavější cena je dobrým důvodem pro rozšíření poplatku i na normu EURO 3,“ dodala.
Rozšíření poplatků kritizují i bazaristé. „Vláda by například měla snížit silniční daň na mladá vozidla, zvýhodnit povinné ručení u vozidel mladších ročníků nebo podpořit likvidaci starých aut,“ říká šéf Asociace prodejců použitých aut Petr Přikryl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.