Živě: Sledujte vlaky na pražském Hlavním nádraží v přímém přenosu

Živě: Sledujte vlaky na pražském Hlavním nádraží v přímém přenosu | foto: Playtvak.cz

České dráhy schválily prodej nádraží správci tratí. Vítkova CPI ostrouhá

  • 31
Několikaletý maraton převodu nádražních budov z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) je téměř u konce. Po letech schvalování tento týden kývlo na převod představenstvo ČD a následně i dozorčí rada.

Konečné slovo bude mít ještě řídící výbor, to by měla být ale jen formalita. Klíčový byl souhlas představenstva, které se k převodu nádraží dlouho nemělo, protože podle části manažerů je pro dopravce nevýhodná.

Čtvrteční rozhodnutí dozorčí rady současně znamená konec nadějí pro miliardáře Radovana Vítka a jeho skupinu CPI. Ta minulý týden přišla s nabídkou na odkup za čtyři miliardy korun. Dráhy ji ale odmítly

„Nechceme privatizaci železniční infrastruktury. Nádraží mají sloužit veřejnosti a musí být za rovných podmínek přístupná všem dopravcům. To garantuje jedině stát,“ komentuje výsledek jednání předseda Dozorčí rady ČD Milan Feranec. Dopravce odpověděl CPI, že nejde o prodej, ale o převod mezi státními organizacemi.

Samotný převod je plánován nejdříve v červnu, přesný termín a detaily oznámí České dráhy až po schválení řídícím výborem.

České dráhy za nádraží dostanou nepatrně víc, než se původně uvádělo: aktualizovaný posudek uvádí hodnotu železničních budov namísto původních 3,24 ve výši 3,31 miliardy korun. I tak je to o stamiliony méně, než nabízel soukromý investor.

Proti převodu byla část managementu firmy, někdejší šéfová drážních právníků Daniela Kovalčíková v materiálu upozornila na řadu rizik pro ČD vyplývajících z převodu. Odpůrci jsou i železniční odboráři. Nápad na prodej budov přišel přitom původně z ČD, původní plány ale mluvily o prodeji za výrazně vyšší cenu.

SŽDC slibuje, že se o nádraží bude starat lépe než dopravce. Jen letos plánuje investovat do budov miliardu korun, využít k tomu chce i evropské dotace.