Kerosin totiž tvoří u některých aerolinek až čtyřicet procent všech celkových nákladů. A šetří i tak, že například omezují letovou rychlost nebo zmenšují velikost občerstvení. Kila navíc jsou ve vzduchu totiž znát.
"Každých dodatečných devět set kilogramů váhy znamená, že si musíme natankovat o procento více paliva," řekla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
České aerolinie už dva roky, kdy rapidně roste cena ropy, hledají cesty, jak ušetřit na palivu. Zmenšili například velikost podávaných nápojů, náklad občerstvení vypočítávají podle počtu cestujících na daný let nebo snížily kusy nabízených novin. "Vycházeli jsme z toho, kolik se nám jich vracelo," dodala Hupáková.
V celkových nákladech jde zatím spíše o menší úspory, které jsou však znát: za rok těmito kroky ušetřily ČSA 28 milionů korun. Šetřit se dá i na přistání SkyEurope sází při šetření hlavně na samu fázi letu.
Piloti proto snížili rychlost o pár kilometrů za hodinu. "Let trvá v průměru o tři minuty déle, ale úspory paliva dosahují díky všem krokům celkově až tří procent," dodal Bitter.
Těmi ostatními kroky míní hlavně moderní navigační systém pro technologii, která umožňuje co nejplynulejší přiblížení k letišti. Přistání je totiž společně se startem nejnáročnější fází letu na spotřebu paliva.
Nejvíce kerosinu spálí letadlo v době, kdy přistává po krocích, tedy vždy sestoupí o několik tisíc metrů, a pak drží stejnou hladinu a znovu klesne. Podstatně výhodnější je přímý pokles, ten však často neumožňuje hustý provoz ve vzduchu. SkyEurope tímto systémem vybavila všechny své stroje.
Podobnou navigaci už používá po světě několik aerolinií a ty hlásí velké úspory. "Například přistání může trvat až o dvacet minut kratší dobu," řekl Bitter.
Jenže veškerou snahu může zhatit hustý provoz, který v současnosti nad Evropou panuje. Letadla tak zbytečně krouží nad letištěm a čekají na povolení k přistání, nebo naopak se zapnutými motory čekají na start.
Šetřit je v kurzu
Ani úspory za nižší rychlost nejsou na první pohled závratné: například americká společnost Northwest spočítala, že za jeden o osm minut delší let na palivu ušetřila v přepočtu zhruba 9 500 korun. Řada aerolinek tak sází spíše na úspory v podobě lehčích letadel.
Snižování rychlosti má i svá skrytá proti: letadla jsou ve vzduchu déle, a tak rychleji nalétají předepsaný počet hodin, po kterých musí na prohlídku a údržbu. Aerolinky často úspory používají i jako marketing, být šetrný k životnímu prostředí je v kurzu.
Ne vždy se však šetří tak, že to prospěje i přírodě. Někdy stroj letí zbytečně těžký kvůli množství převáženého paliva. Jeho ceny se totiž značně liší podle letiště, a tak se finančně vyplatí i za cenu vyšší spotřeby natankovat "plnou" jinde. ČSA jen loni tímto způsobem ušetřily 37 milionů korun.