Dráhy letos zahájí stavbu tří nových úseků prvního koridoru a použijí na ně 490 milionů korun.
"Pro letošní rok jsou všechny prostředky zajištěny," ujišťuje Věra Černá, mluvčí firmy KPM Consult zastřešující vztahy mezi dodavateli a drahami.
Celkové náklady těchto úseků jsou však 8,3 miliardy korun a dráha zatím neví, kde peníze v příštích letech sežene. Podle ministerstva financí totiž už při zahájení stavby musí být zřejmé, z jakých zdrojů se celá investice dokončí.
Vláda v dubnu sice souhlasila s nárůstem nákladů přes 36 miliard na první koridor, neurčila však, kde na to vzít. "V říjnu půjde do vlády materiál s navrhovanými modely financování v příštích letech," říká Pavel Stoulil, ředitel ministerského odboru drah, který předpokládá, že v roce 2001 by již mohl část peněz poskytnout i připravovaný fond dopravy.
V úseku prvního koridoru z Děčína do Břeclavi je již dokončeno na šedesát kilometrů trati, na druhém - z Břeclavi do Petrovic u Karviné - přes osmdesát kilometrů. Druhá železniční magistrála vyčerpala ke konci loňského roku zatím jen kolem 1,5 miliardy korun, hotova bude nejdříve v roce 2003.
Nyní se pracuje asi na 165 kilometrech obou koridorů. Do konce roku se zahájí práce na dalších 75 kilometrech. V září na trati Pardubice - Uhersko, do konce roku začne i modernizace úseků z Přelouče do Pardubic, z Vraňan do Hněvic a z Přerova do Hranic na Moravě.
Navíc spory o budoucnost a ekonomická situace Českých drah ohrožují hledání peněz i pro rok 2001. "Počítá se s šesti miliardami negarantovaného úvěru. Nyní ale drahám nechce žádná banka půjčit," potvrzuje Jiří Bureš.
Cestující se potýkají s potížemi už letos. Na trati Kolín - Velim nejezdí vlaky včas. "Jde o mimořádné výluky, které nemohly být zaznamenány v jízdním řádu. Do konce měsíce skončí," slibuje mluvčí Zdenka Celá