Jeden z největších obchodů v uklízecím byznysu řešil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ale nakonec na tendrech nenašel nic závadného.
Výběr úklidových firem trval přes rok, většinu soutěží vyhrála společnost V-Trade. "Kvalita služeb se od ledna skutečně znatelně zlepšila," tvrdí Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.
Brněnská firma získala smlouvy na úklid ve čtyřech z pěti dep kolejových vozidel v celkové hodnotě 277 milionů korun ročně. Neuspěla pouze v Praze, kde si dráhy vybraly konsorcium úklidových firem ISS/Gade. Ročně České dráhy prouklízí přes 400 milionů korun.
Do vagonů s vlastními chemikáliemi
V-Trade už pro dráhy uklízel, ale zdaleka ne v tak velkém množství. "Dráhy jsou teď náš hlavní zákazník, vozy uklízíme na 71 místech," uvedl majitel firmy Antonín Vítek.
Podle něj V-Trade vyhrál díky tomu, že si sám ve spolupráci s VUT Brno vyvíjí a následně i vyrábí vlastní čisticí prostředky. "Ty jsou pak levnější, máme například speciální chemikálie na odstranění graffiti," vysvětluje Vítek. Na úklid pro dráhy vyvíjí například i nové vůně. Firmu, která v roce 2008 při čtvrtmiliardovém obratu vydělala 45 milionů korun, podle svých slov nehodlá prodávat.
Proti třem z pěti soutěží na úklidovou firmu podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže společnost Inex Česká republika. Ta se domnívala, že dráhy postupovaly při hodnocení její nabídky diskriminačně a neobjektivně, protože nezohlednily všechny části nabídky.
Nakonec tři stížnosti firma loni v létě stáhla. Rozkladové řízení však skončilo až letos. Inex se k soutěži už nechce dále vyjadřovat.
Dráhy za úklid zaplatí více než dosud. Jednorázový úklid vagonu nově vyjde na 96 korun namísto 90 korun z loňského roku, tedy o 7 procent dráž.
Podobně drahám zdražil i zevrubnější úklid vagonu jednou za dva týdny nebo za tři měsíce.
Podle Joklíka jsou však v novém systému mnohem lépe nastaveny sankce za případné nedostatky v úklidu. "V případě zjištění nedostatků dochází hlavně ke krácení plateb, řádově jde zatím o desítky tisíc za první tři měsíce," dodal Joklík.
Dráhy mají na úklid Katalog standardů kvality, sledují tak 550 hlavně dálkových souprav. "Tento systém budeme rozšiřovat i na regionální vlaky," slibuje Joklík.
Žaluda nařídil jarní úklid
Větší pořádek chce mít šéf drah Petr Žaluda i na nádražích. Podřízeným před několika dny poslal výzvu k provedení mimořádného úklidu.
"Zákazníci čistotu odbavovacích prostor a okolí stanic vnímají mimořádně citlivě," napsal Žaluda zaměstnancům.
Při úklidu se proto mají zaměřit na "prostory přístupné veřejnosti nebo pohledově exponované plochy". Nařízení se týká i dceřiných společností drah, například nákladního dopravce ČD Cargo.
Podle Joklíka jde o každoroční akci, letos pouze Žaluda vyzval odpovědné pracovníky, aby na úklid sami dohlédli. "Sám počítá s tím, že spolu s dalšími zástupci představenstva ČD navštíví regiony a vybrané stanice," dodal Joklík.
Jak se uklízejí vlaky ČD
Výchozí čištění Základní čištění |