Pro soukromníky však mají pozemky zatížené věcným břemenem prakticky nulovou, možná i zápornou hodnotu.

Pro soukromníky však mají pozemky zatížené věcným břemenem prakticky nulovou, možná i zápornou hodnotu. | foto: Petr Topič, MAFRA

Drahám se vzdalují miliardy za pozemky pod kolejemi

  • 15
Několik let úspěšná náplast na ztrátové podnikání z osobní dopravy se Českým drahám začíná pomalu odlepovat. Nedaří se jim prodávat nemovitosti tak rychle, jak očekávaly, a navíc jim hrozí, že přijdou i o miliardy korun, které plánovaly získat prodejem pozemků pod kolejemi státní Správě železniční dopravní cesty.

Dráhy plánovaly loni prodat nemovitosti za 1,3 miliardy korun. "Prodala se téměř třetina toho, co jsme chtěli. Přesná čísla zveřejníme ve chvíli, kdy budou definitivní," uvedl mluvčí Radek Joklík.

Výkonný ředitel pro správu majetku Roman Boček na počátku roku sdělil odborářům, že plán se splnil dokonce jen ze čtvrtiny. Boček na dráhy přišel z ministerstva zemědělství loni na podzim. Nahradil Vladimíra Baila, který na drahách působil necelý rok.

Podle Joklíka jsou nižší výnosy způsobené i situací na trhu. "Je to dáno především typem, umístěním a stavem prodávaných nemovitostí, které nejsou pro kupce lukrativní. V době, kdy se na realitním trhu v krizi obtížně prodávají i prémiové nemovitosti, je výsledek prodeje v roce 2012 logickým důsledkem," míní Joklík.

Konkrétní čísla nechtěl uvést, podle něj byly k prodeji připraveny nemovitosti dohromady za 2,5 miliardy korun, avšak včetně budov pro SŽDC. "V prodeji budeme pokračovat i letos. Naší snahou je postupně prodat veškerý zbytný majetek za co možná nejvýhodnějších podmínek," dodal.

Špatné výsledky prodejů budou mít vliv i na hospodaření, dosud výrazně celková čísla vylepšovaly.

Levnější pozemky pod kolejemi?

Drahám navíc hrozí další velký výpadek předpokládaných příjmů. Jde o převod pozemků pod kolejemi na nádražích na SŽDC, který měl přinést miliardy korun.

Ministerstvo dopravy si nechalo od advokátní kanceláře Kocián, Šolc a Balaštík zpracovat právní analýzu, zda je možné pozemky převádět za miliardové hodnoty, aniž by to pak soukromí dopravci napadli u Evropské komise jako neveřejnou podporu. Už ve studii autoři připomínají předpoklad, že účelem převodu je vyřešit hospodaření drah. Podle analýzy by převod za miliardové částky byl pravděpodobně vnímán jako veřejná podpora. K podpoře by nedošlo, pokud by pozemky dráhy prodaly za cenu, za kterou by ji byl ochoten koupit soukromý investor.

Pro soukromníky však mají pozemky zatížené věcným břemenem prakticky nulovou, možná i zápornou hodnotu. Dráhy získaly pozemky zdarma při vzniku akciové společnosti v roce 2003. V minulosti už takto dostaly dvanáct miliard korun za převod části nemovitostí.

Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura minulý týden prohlásil, že není příznivcem prodejů pozemků drah jiné státní organizaci, hledá proto odlišné způsoby, jak pozemky převést například bezúplatně.

Podle mluvčího drah Joklíka nemá dopravce o posudku žádné informace a nadále trvá na tom, že pozemky musí být prodány za cenu podle znaleckého posudku.

"České dráhy v tomto zastávají konzistentní názor, že k převodu může dojít na základě kupní smlouvy a převodní cena musí být stanovena na základě ocenění renomovaným nezávislým znalcem, který stanoví tržní hodnotu podle obecně uznávaných tržních ukazatelů a oceňovacích norem," uvedl Joklík. Dráhy argumentují i tím, že případné zbavení se majetku za nižší cenu by mohlo vést k poškození věřitelů.