Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

  5:00
Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Ilustrační foto | foto: Martin Veselý, MAFRA

České dráhy přišly před časem s nápadem, že nádraží ke svému byznysu nepotřebují a že by bylo nejlepší je prodat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zdánlivě jasná transakce, kterou už schválila vláda, se však nečekaně protahuje a v posledních dnech se dokonce před klíčovým hlasováním představenstva ČD objevují hlasy, aby železniční stanice zůstaly dál dopravci.

Poprask na železnici vzbudil především materiál ředitelky právního odboru ČD Daniely Kovalčíkové s názvem Rizika převodu železničních stanic, který převod výrazně nedoporučuje.

Převod potvrdil už i řídící výbor Českých drah složený ze zástupců jednotlivých ministerstev. Jenže jeho verdikt není zdaleka tak jednoznačný pro převod, jak by se mohlo zdát. Kromě souhlasu totiž uložil představenstvu, aby pokračovalo v přípravě převodu, jestliže to bude pro akciovou společnost ČD ekonomicky výhodné i s ohledem na budoucí strategii rozvoje společnosti.

Příliš levný prodej

Souhlas řídícího výboru je jen jedním z prvních kroků - transakci musí schválit dozorčí rada a představenstvo. A v obou orgánech sedí lidé, kteří se netají odporem k plánu. Zejména pak v pětičlenném představenstvu nejsou na jeho podmínky úplně shodné názory. Panují totiž obavy, že nádraží se prodávají příliš levně a že taková transakce může státní firmu poškodit.

„Znalecký posudek, který stanovil v roce 2015 tržní hodnotu převáděných stanic, je v roce 2016 již překonaný. Pro potřebu finančního úřadu platí maximálně jeden rok,“ varuje například materiál.

Dráhy ho však zatím neberou jako oficiálně závazný. „Je jedním z řady podpůrných materiálů a posudků k prodeji části závodu, které bude představenstvo při rozhodování v této věci brát v potaz,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle informací MF DNES zavládlo kvůli materiálu zděšení zejména na ministerstvu dopravy a SŽDC, které s převodem stále počítají a připravují se na datum 1. dubna, kdy by k němu mělo dojít. Termín se opakovaně posouval a může se znovu zpozdit.

Začíná se mluvit například o tom, že někteří členové představenstva před klíčovým jednáním onemocní, podobně jako to udělali při zásadních rozhodováních někteří členové dozorčí rady firmy.

Zklamání drah s převodem souvisí i s cenou – když firma s nápadem přišla, počítala s osmi miliardami korun. Posudek znalců z PwC však stanovil cenu lehce nad tři miliardy korun. Jako argument proti převodu se dnes drahám hodí žaloba RegioJetu, ve které rozporuje převod tzv. mrtvé dopravní cesty na SŽDC a uvádí ho jako nedovolenou veřejnou podporu.

Hlavní nádraží za 150 milionů

Pětistránkový materiál varuje, že převodem firma ztratí konkurenční výhodu i že jí stoupnou náklady, protože bude muset platit nájemné SŽDC a tyto náklady zvýší cenu za poskytovanou kompenzaci objednateli. „V předvečer ukončení většiny smluv o vlacích v závazku veřejné služby je to obzvláště citlivé,“ uvádí materiál. Jako problém uvádí i hlavní nádraží v Praze, kde platí developerská smlouva s Grandi Stazioni, posudek ho ocenil jen na 150 milionů korun.

Podle materiálu navíc jde o vyvedení majetku ze společnosti bez restrukturalizačního projektu. Transakce navíc může vést k předčasné splatnosti dluhopisů.

„Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ uvádí materiál v závěru. Ministerstvo dopravy na dotazy k materiálu jako vlastník firmy nereagovalo. Podle náměstka ministra a šéfa dozorčí rady Milana Ferance jsou některé problematické body v materiálu vyřešeny a nejsou aktuální.

Převod s napětím sledují zejména stavební firmy. Nádraží jsou ve špatném stavu, dráhy nemají na jejich opravy peníze. Ty má poskytnout až SŽDC, která chystá rekonstrukce za miliardy korun. Ty budou lákavým soustem pro řadu stavbařů. Setrvání nádraží u Českých drah může vyhovovat naopak stávajícím nájemcům prostor na nádražích či dodavatelům firmy, například úklidovým firmám.

Podívejte se na vítěze soutěže o nejhezčí nádraží u nás v roce 2015:

11. listopadu 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...