Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

  5:00aktualizováno  5:00
Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Ilustrační foto | foto: Martin Veselý, MAFRA

České dráhy přišly před časem s nápadem, že nádraží ke svému byznysu nepotřebují a že by bylo nejlepší je prodat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zdánlivě jasná transakce, kterou už schválila vláda, se však nečekaně protahuje a v posledních dnech se dokonce před klíčovým hlasováním představenstva ČD objevují hlasy, aby železniční stanice zůstaly dál dopravci.

Poprask na železnici vzbudil především materiál ředitelky právního odboru ČD Daniely Kovalčíkové s názvem Rizika převodu železničních stanic, který převod výrazně nedoporučuje.

Převod potvrdil už i řídící výbor Českých drah složený ze zástupců jednotlivých ministerstev. Jenže jeho verdikt není zdaleka tak jednoznačný pro převod, jak by se mohlo zdát. Kromě souhlasu totiž uložil představenstvu, aby pokračovalo v přípravě převodu, jestliže to bude pro akciovou společnost ČD ekonomicky výhodné i s ohledem na budoucí strategii rozvoje společnosti.

Příliš levný prodej

Souhlas řídícího výboru je jen jedním z prvních kroků - transakci musí schválit dozorčí rada a představenstvo. A v obou orgánech sedí lidé, kteří se netají odporem k plánu. Zejména pak v pětičlenném představenstvu nejsou na jeho podmínky úplně shodné názory. Panují totiž obavy, že nádraží se prodávají příliš levně a že taková transakce může státní firmu poškodit.

„Znalecký posudek, který stanovil v roce 2015 tržní hodnotu převáděných stanic, je v roce 2016 již překonaný. Pro potřebu finančního úřadu platí maximálně jeden rok,“ varuje například materiál.

Dráhy ho však zatím neberou jako oficiálně závazný. „Je jedním z řady podpůrných materiálů a posudků k prodeji části závodu, které bude představenstvo při rozhodování v této věci brát v potaz,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle informací MF DNES zavládlo kvůli materiálu zděšení zejména na ministerstvu dopravy a SŽDC, které s převodem stále počítají a připravují se na datum 1. dubna, kdy by k němu mělo dojít. Termín se opakovaně posouval a může se znovu zpozdit.

Začíná se mluvit například o tom, že někteří členové představenstva před klíčovým jednáním onemocní, podobně jako to udělali při zásadních rozhodováních někteří členové dozorčí rady firmy.

Zklamání drah s převodem souvisí i s cenou – když firma s nápadem přišla, počítala s osmi miliardami korun. Posudek znalců z PwC však stanovil cenu lehce nad tři miliardy korun. Jako argument proti převodu se dnes drahám hodí žaloba RegioJetu, ve které rozporuje převod tzv. mrtvé dopravní cesty na SŽDC a uvádí ho jako nedovolenou veřejnou podporu.

Hlavní nádraží za 150 milionů

Pětistránkový materiál varuje, že převodem firma ztratí konkurenční výhodu i že jí stoupnou náklady, protože bude muset platit nájemné SŽDC a tyto náklady zvýší cenu za poskytovanou kompenzaci objednateli. „V předvečer ukončení většiny smluv o vlacích v závazku veřejné služby je to obzvláště citlivé,“ uvádí materiál. Jako problém uvádí i hlavní nádraží v Praze, kde platí developerská smlouva s Grandi Stazioni, posudek ho ocenil jen na 150 milionů korun.

Podle materiálu navíc jde o vyvedení majetku ze společnosti bez restrukturalizačního projektu. Transakce navíc může vést k předčasné splatnosti dluhopisů.

„Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ uvádí materiál v závěru. Ministerstvo dopravy na dotazy k materiálu jako vlastník firmy nereagovalo. Podle náměstka ministra a šéfa dozorčí rady Milana Ferance jsou některé problematické body v materiálu vyřešeny a nejsou aktuální.

Převod s napětím sledují zejména stavební firmy. Nádraží jsou ve špatném stavu, dráhy nemají na jejich opravy peníze. Ty má poskytnout až SŽDC, která chystá rekonstrukce za miliardy korun. Ty budou lákavým soustem pro řadu stavbařů. Setrvání nádraží u Českých drah může vyhovovat naopak stávajícím nájemcům prostor na nádražích či dodavatelům firmy, například úklidovým firmám.

Podívejte se na vítěze soutěže o nejhezčí nádraží u nás v roce 2015:


Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.