Soutěž na nového provozovatele vyhlásily České dráhy v pondělí. Nový provozovatel by měl zajistit služby od prosince letošního roku spolu s platností nového jízdního řádu. Provoz jídelních vozů si sám o sobě na sebe nevydělá, dráhy proto musí ročně za jejich provoz platit desítky milionů korun.
"Od výběrového řízení očekáváme, že se částka hrazená za tyto služby při srovnatelných výkonech sníží a že zřetelně stoupne kvalita těchto služeb," řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský.
JVL nabízí jídlo ve vlacích ČR skoro 20 let
Kvalita a cena občerstvení v jídelních vozech se stala velkým tématem na drahách zejména po startu provozu společnosti RegioJet, která sice nemá jídelní vozy, ale přišla s nabídkou nápojů a jídel během cesty za podstatně nižší ceny, než jsou v jídelních vozech ČD. Největší provozovatel jídelních vozů v Česku, společnost JLV, ale už postupně snížila své ceny. Smlouva s JLV běží už od roku 1995.
Část jídelních vozů ČD prochází velkou modernizací v ŽOS Vrútky. Po dokončení budou mít dráhy ve flotile 37 jídelních vozů, dalších sedm bistro vozů je v pendolinu, s jídelními vozy se počítá také ve vlacích Railjet, které si firma objednala u společnosti Siemens.
Jídlo do čtvrt hodiny a ceny hlavních chodů do 120 Kč, žádají dráhy
Dráhy si v nové smlouvě stanoví požadavky na kvalitu nabízených služeb. Například jídlo musí mít zákazník na stole do patnácti minut od objednání. Základem bude stálá nabídka jídel, jako je guláš, svíčková nebo smažený řízek. "Právě tyto pokrmy naši cestující vyžadují nejčastěji," řekl Štáhlavský.
Firma bude také požadovat ve všech vozech stejnou nabídku i cenu. "Ceny pokrmů budou v jídelních vozech vždy o něco dražší než v restauraci, což je dáno zvýšenými náklady na jejich přípravu. Hlavní jídlo byste měli pořídit za 120 korun," dodal.