Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy jsou za pololetí v zisku, vybraly více peněz na jízdenkách

  13:11aktualizováno  13:11
České dráhy výrazně vylepšily za první pololetí letošního roku své hospodaření. Jejich klíčový byznys – osobní doprava – však zůstává i nadále ve ztrátě. Firmě se ovšem podařilo vybrat více na jízdném.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnily České dráhy ve zprávě pro investory. Jde o údaje podle mezinárodních účetních standardů. „Podařilo se nám snížit náklady a současně zvýšit výnosy,“ řekl generální ředitel drah Daniel Kurucz. Firma škrtala například ve výdajích na marketing či právníky, klesá ale i spotřeba energií.

Podle Kurucze se ušetřilo na výdajích na naftu či trakční energii i díky tomu, že firma nasazuje novější soupravy nebo zkracuje soupravy. „V některých případech budeme ale vozy přidávat kvůli velkému zájmu,“ řekl Kurucz. Podle něj jde především o vlaky v relaci Děčín – Praha – Břeclav. „Jedná se o mezinárodní vlaky, takže řešíme i s Deutsche Bahn, jak kapacitu navýšit,“ dodal Kurucz.

Celá skupina ČD za prvních šest měsíců vydělala 158 milionů korun. Výsledek je ovlivněný lepším hospodařením všech dceřiných firem. Lépe se dařilo osobní i nákladní dopravě.

Osobní doprava, která je hlavním byznysem Českých drah, je sice ve ztrátě 262 milionů korun, propad se ale meziročně zmenšil o 382 milionů. Jen na jízdném firma utržila o 137 milionů korun více než loni. „Podle českých účetních standardů je mateřská společnost dokonce ve ztrátě jen 22 milionů korun,“ upřesnil Kurucz.

Zadluženost Drah stoupla v pololetí na necelých 34,5 miliardy korun, společnost očekává vrchol dluhu příští rok. Jde o důsledek rozsáhlé modernizace v posledních letech.

„Bylo nutné vyřešit financování railjetů objednaných našimi předchůdci a současně musíme investovat do vozidel například na linku Praha – Berlín – Hamburk nebo Praha – Budapešť,“ vysvětluje Kurucz. Tempo modernizace však zpomalí, firma chce ročně investovat do nových vozidel maximálně výši ročních odpisů, tedy kolem 2,6 miliardy korun. Letos chce po nákupu další elektrických jednotek RegioPanter firma začít s opravami vozů Bp a vozů nakoupených od rakouských drah.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.