Oproti loňskému tendru se do soutěže přihlásily pouze dvě firmy, loni dráhy vybíraly ze čtyř zájemců. I tak však cena klesla: namísto letošních 1,867 miliardy korun zaplatí za silovou elektřinu 1,758 miliardy korun. Druhým soutěžícím v elektronické aukci byla podle informací MF DNES společnost E.ON.
Nakonec se neušetří. Platit budou všichni
Podle mluvčího drah Radka Joklíka to však neznamená, že dráhy nakonec na elektřině ušetří. "Cena za silovou elektřinu tvoří pouze 40 procent celkových nákladů na elektřinu. Větší část celkových nákladů tvoří platba za distribuci, neustále narůstá poplatek za obnovitelné zdroje," dodal Joklík. Proto podle něj dráhy nakonec neušetří.
Elektřina je pro České dráhy klíčovou položkou v nákladech, jen loni za ni podle výroční zprávy zaplatil národní dopravce v součtu 2,6 miliardy korun. Za naftu do dieselových lokomotiv a vozů zaplatily dráhy 1,9 miliardy korun.
Vysoutěžená cena proudu se však netýká jen samotných vlaků Českých drah. Ty totiž fungují i jako distributor elektřiny pro všechny ostatní dopravce na české železnici. Stejné ceny tak bude platit i ČD Cargo nebo RegioJet Radima Jančury.