Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Koženky vystřídají panteři. Dráhy kupují další vlaky za miliardy

  • 100
Monopol skupiny Škoda Transportation na dodávky elektrických vlaků pro České dráhy pokračuje. Škoda Vagonka dodá drahám dalších 14 nízkopodlažních elektrických jednotek RegioPanter. Nahradit mají hlavně východoněmecké koženkové vagony, jezdit mají na rychlíkových spojích. Dráhy věří, že velkou část investice za 2,6 miliardy Kč nakonec zaplatí EU.

Vítězství Škody Vagonky potvrdily v úterý České dráhy. Dopravce si objednal deset pětivozových vlaků s kapacitou 350 míst k sezení a čtyři třívozové jednotky pro 200 sedících lidí. Vyrobit je má Škoda Vagonka během dvou let. 

Od současné regionální verze se budou mírně lišit, především vnitřním uspořádáním vozů. Například v každém voze budou jen jedny nástupní dvoukřídlé dveře, nástupní prostory budou odděleny od oddílů pro cestující příčkou s posuvnými dveřmi. I když jednotka bude velkoprostorová, některé části vozů budou oddělené, například prostor pro cestující s dětmi.  

„V soupravě bude také více multifunkčních míst pro uložení objemných zavazadel a podélně umístěné zavazadlové police nad místy k sezení pojmou větší zavazadla než v regionální verzi jednotky. V rámci rozvoje cyklistiky věnujeme pozornost místům pro umístění jízdních kol. Pro kočárky počítáme také se zvláštními místy,“ řekl náměstek pro osobní dopravu Michal Štěpán. Dráhy do vlaků nasadí také pohodlnější sedačky než ve verzích pro regionální vlaky. 

Až dosud dráhy na rychlíky příliš ucelené jednotky nevyužívají, většinou jde o klasické soupravy tažené lokomotivou. Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského je takový koncept přitom pro některé rychlíkové spoje výhodný. 

„Umožňuje na nich garantovat vysokou kvalitu služeb, optimalizovat náklady na provoz dálkových vlaků, například v oblasti poplatku za dopravní cestu. Díky možnosti rychle spojovat a rozpojovat několik jednotek do jednoho vlaku prostřednictvím automatických spřáhel pak může dopravce pružně reagovat na poptávku cestujících ve špičce a v sedle,“ dodal Štáhlavský. 

Na jaké trasy dráhy nové jednotky nasadí, není ještě rozhodnuto, mluví se například o rychlících mezi Prahou a Brnem nebo Brnem a Olomoucí. 

O soutěž měla původně zájem i švýcarská společnost Stadler, konečnou nabídku však nakonec nepodala. Podle obchodního ředitele Rudolfa Kvetana to bylo kvůli příliš krátkým termínům na dodání vozidel. „Dodací termíny byly nepřiměřeně krátké, takové termíny mohla splnit jediná firma. Nemohli jsme podat seriózní nabídku,“ řekl Kvetan. Podle něj výsledek soutěže jejich obavy potvrdil. 

Dráhy věří, že se jim podaří na nákup jednotek získat dotace z Operačního programu doprava. O přesunu peněz nevyčerpaných například na stavbách silnic ještě není definitivně rozhodnuto, podle informací MF DNES je však dotace poměrně pravděpodobná. 

Dráhy mají dodáno nebo objednáno už celkem 40 regiopanterů, zatím je nasazují na osobní vlaky. Ve hře je i dodávka dalších 11 jednotek, soutěž však není ještě uzavřená.