Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Staroušků“ na tratích ubylo, letos budou Dráhy po loňském hýření šetřit

  18:37aktualizováno  18:37
České dráhy letos výrazně omezí velké nákupy nových vozidel. Vyplývá to z aktuálního investičního plánu firmy, který MF DNES získala. Loni České dráhy utratily za nové vlaky 4,8 miliardy korun, letošní plán počítá s 2,4 miliardy korun, tedy přesně s polovinou.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Obří investice do vozového parku začínají být znát nejen na komfortu, ale i průměrném stáří vozidel. Podle údajů Českých drah dosáhl loni v lednu průměrný věk vozidel 20,34 roku. Za rok se průměrné stáří vozidel snížilo o více než 16 měsíců.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského stojí za poklesem průměrného stáří jednak nákup úplně nových vozů, jednak rozsáhlé modernizace. Současně statistiky vylepšuje i vyřazení nejstarších koženkových vozů ze 70. let.

Dráhy loni nejvíce omládly díky nákupu jednotek Railjet, které nasazují na vlaky do Rakouska. Díky tomu se současně dopravci uvolnily osobní vozy na jiné trasy.
Railjety spolkly loni polovinu investičního rozpočtu, letos ještě proběhne další splátka. Doplácet se v roce 2015 budou ještě modernizovaná vozidla z Pesy a KOS Krnov, které dráhy získaly na konci loňského roku.

Podle předsedy představenstva ČD Pavla Krtka musí investiční plán odrážet i plány ministerstva na otvírání trhu s rychlíkovou dopravou. Proto investice do nových vozů míří prakticky jen do nákupu rychlíkových elektrických jednotek od Škody Transportation, které budou novou verzí současných vlaků RegioPanter. Dráhy za ně chtějí utratit 1,3 miliardy korun, dalších 200 milionů půjde na dvě jednotky pro regionální dopravu.

Ministerstvo dopravy totiž bude podle plánu jako první vypisovat spíše rychlíkové tratě, kde nebudou jezdit klasické soupravy lokomotivy s vagony, ale vlakové nízkopodlažní jednotky. Kdy však soutěže proběhnou, není jasné, o zahájení se několik let stále jen mluví a časté střídání ministrů dopravy je spíše brzdí.

Celkový rozpočet navýší ještě nákup ojetých vozů z Rakouska, který dráhy dojednaly na konci roku. Jde o moderní vozy, které dosud rakouský dopravce nasazoval na vlaky EuroCity. Dráhy navíc počítají s tím, že letos začnou s proměnou osobních vozů pro vlaky do Berlína a Hamburku, soutěž však dosud neproběhla. Za 300 milionů korun by měla dorazit první várka modernizovaných vozů řady Bp.

Dluhy obnovu zbrzdí

Průměrné stáří drážních vozidel za posledních pět let kleslo o více než sedm let. Modernizace, která má přinést cestujícím větší komfort a drahám více zákazníků, přináší i negativa - velké zadlužení národního dopravce.

To loni dosáhlo celkové výše 34,4 miliardy korun včetně ČD Cargo, samotné České dráhy dluží přes 28 miliard korun. „Zadlužení firmy by mělo letos kulminovat,“ řekl šéf drah Pavel Krtek.

Firma tak musí ročně vynakládat téměř miliardu korun jen na splátku dluhů. Loni se jí podařilo vydat další emisi dluhopisů, kterou si podle Krtka rozebraly hlavně německé penzijní fondy a pojišťovny.

Pro dráhy znamená nová emise nejnižší úroky za poslední dobu, dluhopisy se splatností 10 let budou refinancovat jiné úvěry, které mají. Firma už dříve uvedla, že dál se zadlužovat nechce, počítá totiž i s velkou finanční injekcí za chystaný převod nádraží.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.