Dráhy loni snížily miliardovou ztrátu

V hospodaření Českých drah stále zeje miliardová díra. A to i přesto, že loni ještě státní společnost České dráhy snížila svůj prodělek ze čtyř na 2,4 miliardy korun. Letos ale má být vše jinak. Dominantní železniční operátor očekává, že v prvním roce po transformaci na akciovou společnost vydělá až 4,3 miliardy korun.

Od prvního ledna totiž hospodaří České dráhy coby provozovatel vlaků, o koleje a nádraží se stará Správa železniční dopravní cesty, která zdědila také dluhy bývalé firmy.

České dráhy tedy začínají s čistým štítem. Jejich letošní profit bude záviset na státní dotaci do osobní přepravy, která ještě není dohodnutá.

Do vagonů s logem ČD loni nastoupilo 175 milionů lidí, což je o třináct milionů méně než v roce 2001. Železniční společnost od nich vybrala na jízdném o 4,5 procenta více než předloni.

Dráhy si úbytek vysvětlují nižšími cenami benzínu, takže lidé raději nasedli do auta, než aby cestovali na kratší vzdálenosti vlakem.

Benzin zlevnil i kamiony
Klesl také objem přepraveného nákladu, a to o šest procent na 82,6 milionů tun. I zde se podle názoru mluvčí drah Zdenky Celé odrazily levné pohonné hmoty, což zvýhodnilo kamionové dopravce.

"Nákladní dopravu nepříznivě ovlivnil pokles přepravy uhlí kvůli rozjezdu jaderné elektrárny Temelín," dodal podle ČTK generální ředitel drah Dalibor Zelený.

Vedení drah ale soudí, že letos počet cestujících i objem nákladu stoupne. Vycházejí z toho, že na podzim se lidé do vlaků vrátili a už vyprchal "šok" ze zdražení jízdného na konci ledna 2002.

Stát zatím neví, kolik zaplatí
Dráhy zatím jednají s ministerstvem dopravy o optimální variantě úhrady rozdílu mezi příjmy a náklady osobní dopravy.

Optimální varianta, při které by stát drahám uhradil celý rozdíl mezi náklady a regulovaným jízdným i přiměřený zisk, počítá s platbou zhruba 11,5 miliardy korun.

"Jsme připraveni nepožadovat přiměřený zisk a část ztráty uhradit z více než dvoumiliardového zisku z nákladní dopravy," uvedl pro ČTK Zelený.

ČD loni také propustili do předčasného důchodu 2363 lidí, což je stálo téměř 260 milionů. Při opakování přibližně stejné dotace od státu by letos chtěly propustit dalších 2255 lidí.