Modernizované vozy nasadí Dráhy hlavně na dálkové vlaky. Na snímku vůz bdt,...

Modernizované vozy nasadí Dráhy hlavně na dálkové vlaky. Na snímku vůz bdt, který modernizovaly Krnovské opravny a strojírny. | foto: České dráhy

Dráhy mají další vylepšené vozy. Kvůli zpoždění dostaly jeden zdarma

  • 73
Se zpožděním vyráží na tuzemské koleje další desítky modernizovaných vozů Českých drah. Národní dopravce však na zpoždění způsobeném dodavateli vydělá: uplatní v plné výši sankce, díky kterým bude mít jeden vagon modernizovaný zdarma.

Dráhy v těchto dnech přebírají celkem patnáct modernizovaných velkoprostorových kombinovaných vozů 1. a 2. třídy. Zakázku získala polská společnost Pesa. Ta ale měla původně vozy dodat už letos na jaře, dlouho se jí ale nedařilo získat potřebné schválení u Drážního úřadu.

„Uplatníme smluvní pokutu v plné výši,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Ve smlouvě se mluví o sedmiprocentní pokutě, v praxi to znamená, že jeden z patnácti vozů budou mít České dráhy od Pesy opravený zdarma. Hodnota kontraktu je 190 milionů korun.

Klimatizované vozy ČD uvádí do provozu v rychlících z Prahy do Plzně a Chebu a také do Klatov a Železné Rudy. Další z nich jezdí z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. „Cestující v nich mají k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky, v 1. třídě mohou cestující využít také sklopné nebo rozkládací stoly. Ve vozech jsou místa pro uložení jízdních kol,“ vypočítává Šťáhlavský.

Menší zpoždění má i dodávka 26 modernizovaných vozů Bdt z KOS Krnov. Ty dostaly například nové polstrované sedačky a jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V nebo místem pro uložení kol. Dráhy je nasadí na rychlíky z Prahy přes Plzeň do Klatov a Železné Rudy a z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. Oba typy vozů jsou nově vybaveny také posuvnými, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy blokované.

Úpravou podvozků a brzd byla zvýšena také jejich rychlost ze 120 km/h na 140 km/h. Vozy Bdt modernizované za 181 milionů korun měly KOS Krnov dodat do září, firma zpoždění vysvětluje rovněž delším schvalováním u Drážního úřadu.

Dráhy postupně nahrazují klasické koženkové vagóny novějšími, k velkému zlepšení došlo i díky nasazení railjetů a uvolnění vozů z vlaků kategorie EC na této trase na jiné spoje.