Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Šéf Českých drah Pavel Krtek. | foto: České dráhy

Dráhy mají rok na splacení devíti miliard. Na dluh si asi opět půjčí

  • 146
České dráhy mají rok a čtvrt na rozhodnutí, z čeho zaplatí celkem devět miliard korun majitelům svých dluhopisů. Nejpravděpodobnější bude vydání nových dluhopisů. Vysoké dluhy a jejich splácení polykají prakticky celý zisk Českých drah.

Jde o emisi dluhopisů vydaných za vedení Petra Žaludy. Současný předseda představenstva Pavel Krtek počítá s tím, že dluhopisy splatí nejspíše opět dalšími dluhopisy či úvěry v hodnotě 9 miliard korun. „Půjdeme cestou přefinancování a změny struktury dluhu. Rozhodneme se, co bude nejvýhodnější,“ řekl Krtek.

Vychází především z loňské emise dluhopisů, kdy se zejména u německých investorů podařilo půjčit Českým drahám až na patnáct let pět miliard s úrokem pod tři procenta. Jen na úrocích přitom firma splácí ročně zhruba miliardu korun, celkové zadlužení skupiny je 35 miliard korun. Ročně přitom ČD na jízdném inkasují 7 miliard, dalších 12 dostávají od krajů a ministerstva dopravy za objednané vlaky.

„Bez úroků bychom byli v zisku, ale prakticky veškerý provozní zisk pojídají úroky,“ řekl Krtek, podle kterého se musí zadlužení snížit. Většinu peněz z úvěrů firma použila na nákup nových vozů či modernizaci starých.

Dráhy potřebují uhájit rating

Pro ČD bude klíčové, jak se postaví k hospodaření ratingová agentura Moody’s. Ta už loni snížila ratingové hodnocení na stupen Baa3. Klíčová prezentace čeká vedení v březnu v Miláně. „Chceme zůstat ve stejném pásmu jako dosud. Bude je zajímat hlavně struktura našich dluhů, negativně vnímají i fakt, že nádraží nejsou stále převedena. Poškozuje to naši reputaci,“ řekl Krtek. Pokud by se České dráhy dostaly v ratingu z investičního pásma, výrazně by to zkomplikovalo přístup k externímu financování.

České dráhy už přitom ve schváleném podnikatelském plánu s penězi za převod nádraží nepočítají. O transakci se mluví tři roky, ČD měly podle některých odhadů přinést až šest miliard. Není totiž stále jasné, za kolik se nádraží na Správu železniční dopravní cesty převedou.

Jak si vede česká železnice

Krtek také poprvé připustil, že nádraží ještě letos mohou zůstat v majetku ČD. Podle něj je provoz zatím lehce ztrátový, pokud by ale začala nádraží účtovat poplatek za jejich používání dopravcům, dostala by se do zisku. „Nádraží jsou fakticky rok a půl vyčleněná,“ dodal. Kvůli výpadku příjmů firma bude více šetřit, podnikatelský plán počítá se seškrtáním nákladů o dalších 200 milionů korun.

Ještě před dluhopisy Českých drah musí problém se splatností miliardy korun vyřešit i ČD Cargo, kterému skončí emise dluhopisů. ČD Cargo si podle Krtka dluhopisy splatí zřejmě bez pomoci Českých drah, pravděpodobně ale půjde o splátku opět vydáním dluhopisů.