Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy chtějí nakoupit nové vlaky za čtyři miliardy. Čekají na dotace

  11:35aktualizováno  11:35
Loni v létě vyměněné vedení Českých drah vypsalo první soutěž na dodávku nových vlaků. Ve dvou tendrech chce tuzemský dopravce uzavřít rámcovou smlouvu na dodávku až 25 elektrických jednotek. Dodané mají být do 15 měsíců od podpisu smlouvy. Podmínky u nás v tuto chvíli splňují jen jednotky Škody Transportation.

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Celková odhadovaná hodnota obou soutěží je 3,9 miliardy korun. Dráhy chtějí nakoupit celkem 14 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu o kapacitě 320 nebo 200 cestujících a 11 jednotek pro regionální vlaky s kapacitou 160 cestujících. Podmínkou tendru je dodání do roku a čtvrt po podpisu smlouvy.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka se rámcovou smlouvou, která bude platit 48 měsíců, snaží dráhy dopředu zabránit situaci z loňského roku, kdy se České dráhy nezvládly přihlásit do tendru na rychlíky mezi Ostravou, Krnovem a Olomoucí. Dráhy musely postupovat jako jediný ze zájemců podle zákona o veřejných zakázkách, a nestihly tak včas vysoutěžit dodavatele vlaků pro tuto trať. Celý tendr na rychlíky nakonec ministerstvo zrušilo, liberalizace železničního trhu za dob úřadování ministra v demisi Zdeňka Žáka v podstatě zamrzla. 

Dráhy navíc počítají, že na nové vlaky by mohly získat evropské dotace. Jednou z variant, kterou stát zvažuje, je využití nevyčerpaných peněz v Operačním programu doprava na nákup nových vlaků pro dálkové trasy. Ministerstvo dopravy navíc zvažuje, že v novém operačním programu bude vlaky samo nakupovat a dopravcům je pak pronajímat. Ve hře je navíc možnost nakoupit vlaky s evropskými dotacemi z regionálních operačních programů, ty už dráhy několikrát využily.

"Konkrétní odběr jednotek pak bude záležet na tom, jak se nám bude dařit získat  evropské dotace  a také na tom, jak budou objednatelé dopravy vypisovat tendry," uvedl Joklík.

Dráhy počítají s nasazením nových jednotek hlavně na rychlíky z Prahy do Chebu či Děčína nebo na rychlíky z Prahy do Brna přes Českou Třebovou nebo z Brna do Olomouce přes Břeclav. To jsou rychlíky, kde dosud dráhy využívají nejstarší koženkové soupravy, kde komfort cestování neodpovídá 21. století.

Kolik vozidel nakonec dopravce skutečně odebere, bude záviset na tom, jak se podaří evropské dotace získat, a také na tom, kdy ministerstvo soutěže na nového dopravce vypíše. Vedení drah už po svém nástupu loni v létě uvedlo, že další nové vlaky nebude kupovat kvůli vysokému zadlužení.

Požadované vlaky v tuto chvíli na tuzemském trhu nabízí jen Škoda Transportation se svými jednotkami RegioPanter. Její konkurenci tak musí během dvou let nejen jednotky vyrobit, ale také si je nechat kompletně schválit. 

Pantery už dříve vyhrály jiné tendry Českých drah, kde měli zájem soutěžit i zahraniční výrobci. Nakonec ale soutěž vzdali kvůli příliš krátké době na dodání i schválení vozidel.

Podívejte se na vlaky RegioPanter:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.