Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy nakupují vlaky v Česku, v cizině by ale našly výhodnější nabídky

  4:10aktualizováno  4:10
České dráhy se chlubí, že od loňska nakoupily nové vlaky a opravily ty staré za více než deset miliard korun. Jenže ze zakázek na modernizaci souprav vyplývá, že mnohdy nakupují až moc draze. A také se ukazuje, že z investic nejvíc těží firmy spojené s dodávkami vlaků v čele se Škodou Transportation.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

MF DNES zmapovala drážní zakázky na obnovu vozového parku za posledních pět let. Výsledné hodnocení není pro dráhy příliš pozitivní: například v Česku nakupované a vyráběné soupravy jsou často dražší než výrobky německé či švýcarské provenience.

Modernizace některých vozů přináší navíc velmi rozporuplné výsledky. Například některé regionovy jsou hlučnější než jejich třicet let staří předchůdci.

Rozhovor s ředitelem drah Žaludou, článek o podivných rekonstrukcích vlaků a další informace o zakázkách Českých drah čtěte v příloze Byznys speciál v pondělním vydání MF DNES.

Nákupy drah proto začali zkoumat i auditoři, které tam poslal řídící výbor složený hlavně ze zástupců ministerstva dopravy.

"Zprvu se nevypisovaly žádné soutěže, všechno to šlo do Škodovky. Jsou to zbytečně vyhozené peníze, za které se mohlo pořídit více lepších vlaků," hodnotí zakázky šéf odborů Sosad a někdejší člen dozorčí rady drah Jaromír Dušek.

Nadprůměrné zisky

Donedávna Škodu vlastnila neprůhledná nizozemská společnost Appian Machinery. Často se spekulovalo i o tom, že za ní stojí šéf ČEZ Martin Roman. Ten to už dříve několikrát odmítl. Loni na podzim firmu oficiálně koupila čtveřice manažerů Škody a Appianu.

Bez ohledu na všemožné spekulace je však jedno jisté: Škoda Transportation vykazuje na české strojírenství nadprůměrnou ziskovost. Její hodnoty převyšují i takové konkurenty, jakým je například německý Siemens.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.