Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy nakupují vlaky za miliardy, jejich zadluženost přitom roste

  0:24aktualizováno  0:24
České dráhy dokončují nákup šestnácti jednotek Viaggio Comfort, přezdívaných Railjet, od společnosti Siemens. Nákup za necelých pět miliard však vyvolává otázky. Třeba kde ČD peníze vezmou, nebo jestli bude pro vlaky využití.

Rakouský rychlovlak Railjet | foto: www.siemens.com

"Bude využito vícezdrojové financování, které bude zahrnovat například vlastní zdroje nebo dluhopisy," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. K detailnímu odkrytí financování se však dráhy příliš nemají. Finanční šéf Michal Nebeský dodal, že půjde třeba o zdroje z příjmů z prodeje zbytného majetku nebo například z kapitálového trhu.

V červnu dráhy úspěšně prodaly várku pětiletých dluhopisů, které jim přinesly přes 7 miliard korun. Z nich firma podle pololetní zprávy ještě příliš neutratila. Rozjeté má však současně objednávky na další nové a modernizované vozy v řádu miliard. Dluhopisy jsou navíc jen na pět let a nedá se očekávat, že za tu dobu by si railjety na sebe samy vydělaly. 

Zadluženost drah přitom rychle roste: ještě v roce 2008 měly úvěry ve výši 11,5 miliardy korun, letos v pololetí už 28 miliard. Ukazatel celkové zadluženosti (podíl cizích zdrojů k vlastním aktivům) stoupl z 36 na 50 procent. Dráhy tvrdí, že je to stále málo v porovnání s jinými zahraničními dopravci. Většina peněz jde na dlouhodobě zastaralý vozový park. Jaká hranice zadluženosti je pro firmu strop, nechce vedení drah uvést, mluví jen o maximálním dluhu ve výši pětinásobku hrubého zisku. Podle toho by mohly letos dráhy mít maximálně 15 miliard dluhů.

Proti dalšímu zadlužování Českých drah už v minulosti vystoupilo ministerstvo financí, ale jeho nesouhlas dráhy neřešily. Dnes je ministerstvo smířlivější, i díky udělení ratingu drahám na jaře. "Obnova vozidlového parku by měla být uskutečněna pouze v takovém rozsahu, aby nevznikal přebytek nabízené přepravní kapacity. V tomto smyslu je veden permanentní tlak na orgány Českých drah," řekl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Deutsche Bahn jednají i s RegioJetem

Jasné není ani to, kam dráhy nové vlaky nasadí. Z plánované trasy do Hamburku může sejít, německé Deutsche Bahn souběžně jednají s RegioJetem Radima Jančury. Ten navíc včera státu nabídl, že od příštího prosince převezme zdarma i vlaky mezi Břeclaví a Prahou, které dosud stát dotuje zhruba sto miliony korun.

Proti nákupu railjetů dlouhodobě protestuje Škoda Transportation, jež od drah získala dosud největší objem zakázek. I když její protesty zamítl antimonopolní úřad, Škoda boj nevzdává. Podle ní totiž její nové lokomotivy, které drahám dodá, neumějí s railjety "mluvit".

"Ta souprava k tomu není přizpůsobená. Snažili jsme se jednat, ale žádná dohoda není," uvedl šéf Škody Josef Bernard. Siemens i dráhy to však odmítají. "To je jen hra z jejich strany," tvrdí šéf drah Petr Žaluda. Pokud by si lokomotiva s railjety nerozuměla, musely by dráhy nakoupit další lokomotivy nad plán.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.