Přesto lokomotivy a vozy na zdejších kolejích výrazně převyšují západoevropský průměr. "Ideální by byl průměr kolem patnácti let," připouští šéf drah Petr Žaluda.
Stáří vlaků ČD kleslo během roku 2011 o 18 měsíců, k poslednímu dubnu letošního roku se už dostaly dráhy na hodnotu 25 let.
Průměrný věk klesá především díky velkým investicím. Jen loni dráhy do nových vlaků či jejich modernizace daly přes osm miliard korun, letos to bude kolem sedmi miliard.
Některé úpravy ale průměrný věk nevylepší: například revitalizací rychlíkových vozů, kdy se pouze mění okna, potahy a nátěry, se stáří těchto vozů ve statistikách nezlepší. Naopak například přestavba klasických motoráků řady 810 na jednotky Regionova se už považuje za výměnu za nové vozidlo. První série regionov přitom byly hlučnější než původní vozy. Omlazení pomohlo ale i vyřazení nejstarších nepoužívaných vozů.
Dráhy letos budou mít po letech výrazné orientace na Škodu Transportation pestřejší mix nakupovaných vlaků. Od přelomu roku přichází nové motorové vlaky Stadler pro tratě v Libereckém kraji a na Vysočině, v září dorazí první vlaky od společnosti Pesa.
Průměrné stáří vlaků se hodně liší podle regionů, nejlépe je na tom především Praha a její příměstské tratě, kde je díky velkým nákupům CityElefantů průměr kolem sedmnácti let. Podobně mladý má vozový park i Liberecký kraj.
Největší letošní drážní investice: |
Regionova
výrobce: Pars Nova (Škoda Transportation)
celkem 36 jednotek
Žluto-zelené vlaky, které postupně zaplavují tuzemské lokálky. Je to poslední série, která bude drahám dodána. Pars Nova byl vždy jediným soutěžícím v jednotlivých zakázkách na dodávky, celkový počet regionov dosáhne dvou set kusů. Zejména první série vynikaly přitom řadou horších vlastností než motorové vozy 810, z nichž jsou vyrobeny. Pro cestující ale přináší zlepšení: jsou částečně bezbariérové a mají bezbariérové WC.
Restaurační vozy
výrobce: ŽOS Vrútky
celkem 14 kusů
Kompletní výměna interiéru, úprava na rychlost až 160 kilometrů v hodině. Vlaky budou zcela nově vybaveny i v kuchyni, soutěž na provozovatele jídelních vozů ČD v tuto chvíli vrcholí.
Řídicí vůz 961 "Sysel"
výrobce: Pars Nova (Škoda Transportation)
celkem třicet kusů
Přestavba osobního vozu, který umožní drahám ušetřit čas a náklady na přepřahání lokomotiv. Klimatizovaný vůz, úprava pro vozíčkáře, vybaven i zásuvkami pro nabíjení například notebooků. Jezdí už mezi Ústím nad Labem a Kolínem, nasazuje se na tratě Olomouc - Přerov - Břeclav a další elektrifikované tratě.
Link
výrobce: Pesa Bydgoscz
celkem devět kusů
Pokračování série ještě další dva roky. Nízkopodlažní klimatizované jednotky se zásuvkami míří na tratě Plzeň Domažlice, Mariánské Lázně - Cheb - Chomutov a další. Během příštích týdnů by se měly objevit na testovacím okruhu ve Velimi. Každá jednotka má 120 míst k sezení a celá souprava je z třetiny nízkopodlažní. Za všech 31 souprav zaplatí dráhy téměř dvě miliardy korun.
RegioShuttle RS 1
výrobce: Stadler Pankow
letos 21 kusů
Všechny objednané vozy už jezdí po tratích Jizerskohorské železnice, další várka přichází na tratě na Vysočině. Bezbariérové nízkopodlažní vozy se zásuvkami. Poslední kusy dodá firma ještě příští rok.
RegioPanter
výrobce: Škoda Vagonka (Škoda Transportation)
letos pět kusů
Zcela nové elektrické jednotky z produkce plzeňské Škody. K zakázce se firma dostala i díky nastaveným kritériím na šířku dveří, které jiné firmy nemohly splnit. Vozy jsou nízkopodlažní, mají zásuvky. Nasazeny budou na tratě Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř; Kadaň - Děčín; Strakonice - České Velenice a do Olomouckého kraje.
CityElefant
výrobce: Škoda Vagonka (Škoda Transportation)
letos šest kusů
Jedny z posledních dvoupodlažních jednotek, které dráhy nakupovaly rovněž většinou bez soutěže, slouží v posledních letech zejména pro příměstskou dopravu. Jsou nízkopodlažní, mají bezbariérové WC i zásuvky na nabíjení. Letos míří na trať Praha - Benešov a Ostrava - Mosty u Jablunkova.